Friday, April 3, 2015

TIADA LAGI LELAKI DI PERAK BELA SULTAN?

Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR : Ketika saya turut menyetujui kenyataan MB Perak bahawa sikap biadab ahli politik Pakatan yang memakai baju hitam ketika Sidang DUN Perak, tertarik juga dengan kenyataan bekas Menteri Penerangan mengenai 'ketiadaan kelakian' lagi di negeri itu.

Apakah ada kebenaran yang disebutkan oleh Zam itu?

 Apakah kerja Setiausaha Kerajaan Negeri dan Menteri Besar untuk menghalang kemasukan ahli politik biadab untuk menghampiri pintu masuk dan seterus seperti bagus duduk di dalam dewan?

Apakah perlu itu semua? ini semua menjadi perkara yang boleh kita fikirkan bersama demi memastikan tiada orang lagi yang kurang ajar dengan Raja-Raja Melayu, pemilik tanah di Tanah Melayu ini.

Di bawah ini diperturunkan apa yang dikatakan oleh TS Zam mengenai insiden di Perak itu.

"Siapakah yang bersalah dalam kekecohan anggota pembangkang menghadiri  Istiadat Pembukaan  Rasmi Dewan Undangan Negeri Perak oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah tanpa berpakaian istiadat sebaliknya hanya  berpakaian serba hitam.?

Menteri Besar  Perak  Datu Seri Dr. Zambary Abdul Kadir mendakwa Sultan Perak murka terhadap sikap wakil -wakil rakyat pembankang itu.

Apakah Sultan hanya murka terhadap pembangkang dan tidak kepada Menteri Besar dan juga anggota- anggota Dewan Undangan Negeri  Barisan Nasional  dan juga Polis Bantuan yang tidak menyekat kemasukan mereka itu tanpa berpakaian rasmi mengikut arahan pada kad atau surat jemputan.

Sewajarnya MB dan  anggota- anggota BN bersama menyekat kemasukan mereka dengan bantuan Polis Bantuan sekalipun boleh menimbullkan kekecohan yang akan menggangu upacara perasmian itu tetapi dari segi moral  ini adalah lebih baik dari kejayaan anggota pembangkang menggambarkan sewaktu keadaan  tidak hormat kepada Sultan Perak .

Berita kekecohan mempertahankan kehormatan Sultan sebelom diceroboh  adalah lebih baik dari berita membelanya  setelah diperhinakan.

Sekiranya mereka ada "kelakian" maka tentulah mereka akan  menyekat anggota-anggota  pembankang itu  bersikap biadab,menyekat mereka masuk ke dalam Dewan Negeri   dipintunya tetapi setelah nasi jadi bubur barulah ditangisi dan mengajak orang lain juga turut  menangis bersama.

Apakah Setiausaha Kerajaan Negeri tidak mengingatkan pegawai-pegawainya terutama Polis Bantuan tentang tugas mereka terutama bagi suatu upacara Istiadat rasmi.Tidak ada SOP ke?

Perlu disebutkan dalam awal tahun 60an telah berlaku kekecohan di pintu masuk Parlimen Malaya apabila Singa UMNO Syed Jaafar Albar dan   beberapa orang lagi anggota Parlimen Perikatan  telah menahan  anggota-anggota pembangkag dari Barisan Sosialis Rakyat Malaya yang diketuai oleh V.David dari masuk ke bangunan  Parlimen kerana hanya berpakaian biasa,tidak memakai kot dan tali leher.Tetapi "kelakian" ini  sudah tidak ada lagi sekarang  di kalangan anggota- anggota DUN Perak atau mungkin di negeri- negeri lain. Semunya hanya tersimpan dalam seluar.

Apa yang  berlaku di DUN  Perak memang memalukan kerana menunjukkan kelemahan semangat BN sekarang yang  tidak mampu untuk menunjukan komitmen yang tegas dan berani walaupun sah dari segi undang-undang dan  pada masa yang sesoai dan bila diperlukan.

Tidaklah sewajarnya Perkasa dan juga lain- lain pertubuhan  NGO membiarkan diri mereka diperalat  untuk menutop kelemahan orang lain."

(Renungan Rimau : Melayu tidak boleh lemah dan bodoh. Sejarah membuktikan Melayu memang hebat dan terkenal di seluruh dunia pada masa lalu).




No comments: