Thursday, March 7, 2013

OPS DAULAT - TERKINI

OPS DAULAT/ BAHAN BERITA

10.5 pagi - FELDA akan bagi RM20,000 kepada dua pejuang negara yang terkorban di Felda dan RM10,000 kepada 6 pejuang lain yang terkorban dalam peristiwa Lahad Datu.

10.25 pagi - (Sidang Media disiarkan oleh TV1 dan TV3 secara langsung) PM akan turun ke Lahad Datu, kata DS Zahid dan DS Hisham dalam sidang media sekarang yg disiarkan oleh TV1 dan TV3. PM turun untuk bagi semangat kepada pejuang negara di Lahad Datu. PM pernah jadi Menteri Pertahanan dan pernah turun di Bosnia-Herzegovina, Timur Leste, Lebanon Selatan (melihat Malbatt) dan Gaza. Ini adalah satu contoh terbaik bagi PM. DS Hisham kata PM memantau keadaan di Lahad Datu setiap detik.

10.26 pagi (Sidang Media disiarkan oleh TV1 dan TV3 secara langsung) KPN dan PAT akan beri sidang media mengenai kedudukan taktikal dan maklumat terkini. Ini dinyatakan oleh DS Zahid dan DS Hisham. Mungkin PM akan membuat sidang media selepas lawatan dan bertemu pejuang. Gambar mopping out akan diedarkan kepada wartawan.

1 ptg (Berita RTM jam 1 tengah hari) * PM juga masyarakat Suluk di Tawau. Mereka beri sokongan penuh kepada PM dan mengecam tindakan pengganas pengikut Kiram.

* Pasukan keselamatan membuat kepungan di darat dan di laut untuk mengelakkan keluar atau masuk pengganas selain memastikan mereka tidak mendapat dan membekalkan makanan, kata Ketua Polis Sabah.

* Saki-baki pengganas di Kampung Tandou diawasi dan pasukan keselamatan sedang memburu mereka.

* Kelab Putera 1Malaysia serahkan barangan dan bantuan perkhidmatan perubatan kepada penduduk terjejas di Lahad Datu. Akan bekerjasama dengan pihak berkuasa.

1.30 ptg (Buletin 1.30 TV3) Laluan darat dan laut dikepung untuk mengekang pergerakan pengganas termasuk usaha membekalkan makanan kepada saki-baki pengganas, kata Ketua Polis Sabah, Datuk Hamza Taib.

* Gambar rasmi operasi pasukan keselamatan diberikan kepada wartawan.

1.45 ptg (TV1 lintas langsung) ketibaan PM di Lahad Datu yang diwar-warkan oleh petugas Ibrahim Diman. PM akan masuk ke Pusat Media dan membuat sidang akhbar.

1.47 ptg (Lintas langsung TV3) Paparkan mengenai lawatan PM.

2.45 ptg (Lintas langsung TV1) Ibrahim Diman buat  pengumuman PM sedang dengar taklimat di Lahad Datu sekarang.

3 ptg (Berita Jam 3 TV1) Berita dan gambar PM tiba di Lahad Datu.

3.20 ptg (TV1 buat lintas langsung) nak bagitau PM akan buat sidang akhbar. tempoh dan masa dijangka kerana tahap keselamatan PM.

3.53 ptg (TV1 dan TV3) Sidang Media PM secara langsung. PM puas hati dengan kerjasama erat Polis dan Tentera.

* Model kerjasama Polis dan Tentera ini adalah baik untuk diamalkan pada masa akan datang. PM menyatakan penghargaan kerajaan kepada pasukan keselamatan dan hasil yang diperolehi.

* PM beri keyakinan kepada rakyat Sabah bahawa kerajaan melakukan apa saja untuk kedaulatan dan keamanan Negeri Sabah.

* PM umum Special Security Area daripada Kudat ke Tawau, Sandakan, Lahad Datu dan Kunak. Buat sementara disediakan beberapa kabin agar kawasan khas keselamatan dibuat dengan segera. Akan tempatkan tambahan kekuatan lebih kurang 5 batalion tambahan tentera dan polis.

* Kedaulatan Sabah akan dipertahankan dan masa depan terjamin dengan langkah kawasan keselamatan khas. PM kata beliau bertemu dengan pemimpin komuniti Sulu dan berikrar mengutuk tindakan yang dibuat oleh kumpulan penceroboh dan beri sokongan sepenuhnya kepada kerajaan pusat dan kerajaan negeri. Mereka kata mereka tidak akan bantu kumpulan ini dan cinta kepada kedamaian.

* PM kata terima panggilan dengan Presiden Aquino. Presiden Aquino tanya apa reaksi PM mengenai hasrat Jamalul Kiram mahu gencatan senjata, PM bagitau kepada Presiden Aquino, penceroboh Jamalul mesti letak senjata tanpa syarat dan mesti diserahkan kepada pasukan keselamatan Malaysia.

* Isu Sabah sudah muktamad dengan perundangan dan suara rakyat Sabah. Negeri itu sah milik Malaysia. Dalam laporan Suruhanjaya Cobbolt papar dua pertiga penduduk mahu Sabah masuk Malaysia dan diiktiraf oleh PBB. Rakyat mana-mana negara berhak untuk tentukan hak mereka. Jadi ada dua - perundangan dan suara rakyat - soal Sabah dalam Malaysia tidak boleh dipertikaikan oleh mana-mana pihak. PM kata jangan sesiapa memandang ringan iltizam kerajaan Malaysia untuk memastikan Sabah milik Malaysia selama-lamanya. PM kata kerajaan akan pertahankan selama-lamanya. Tidak mahu mana-mana pihak dalam dan luar negara mempertikaikannya.

* Kemudahan pengkalan tentera dan polis akan ditambah di Sabah Timur di pantai dan daratan.

* Ada tiga komponen kawasan keselamatan khas iaitu awam, polis dan tentera. Penceroboh perlu serahkan senjata mereka segera dan operasi diteruskan sehingga penceroboh meletakkan senjata. Keutamaan kerajaan ialah menyelesaikan ancaman persenjataan penceroboh.

* Kerajaan bagi tempoh dalam tiga minggu untuk perundingan. Kerajaan bertindak balas selepas mereka membunuh anggota polis. Rundingan adalah cara permulaan untuk selesai. Tempoh untuk rundingan berakhir dan proses ambil tindakan sehingga mereka meletakkan senjata tanpa syarat. Operasi akan terus berjalan sehingga penceroboh meletakkan jawatan TANPA SYARAT.

6.40 ptg. AgendaNews melaporkan 31 penceroboh ditembak mati dalam pertempuran hari ini. KPN dan PAT beritahu dalam sidang media bersama sekarang.

* KPN kata jumlah terkini musuh maut ialah 52 orang. Jumlah ini sejak tempur iaitu serang hendap musuh Jumaat lalu di Kampung Tanduo.



No comments: