Bahagian A: Pengenalan
1.
Saya bercakap hari ini bukan sahaja sebagai
seorang Muslim sejati, tetapi juga sebagai rakyat Malaysia dan mewakili umat Islam
di dunia Melayu.
2.
Islam sebagai agama yang terakhir diturunkan,
dan Nabi Muhammad yang menjadi contoh kepada agama
ini bukan diutuskan sebagai "rahmat bagi orang yang beriman"
(al-Taubah: 61) tetapi kepada semua makhluk, (al-Anbiya ': 107) :
وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ
Al-Quran
mengandungi ajaran yang menganjurkan umat Islam supaya berlaku adil kepada
mereka yang dibenci. "Janganlah
kebencian kamu terhadap sesuatu kumpulan membuat anda melakukan ketidakadilan.
Keadilan dituntut kerana ia paling dekat dengan taqwa "(al-Mai'dah: 8):
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ لِلَّهِ
شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا
تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ
اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ
3.
Dalam sejarah panjang Islam di beberapa
bahagian di dunia, seperti Sepanyol, beberapa bahagian di Afrika dan Timur
Tengah, Balkan dan Asia Selatan dan Tengah dan dunia Melayu, prinsip-prinsip
keadilan dan mengasihani ditegakkan oleh ramai pemimpin politik, cendikiawan
dan pentadbir daripada pelbagai institusi politik, pendidikan, dan
undang-undang. Walaupun terdapat pelbagai cabaran dalaman dan luaran yang perlu
dihadapi, ia adalah etika ketamadunan sejagat yang sebenar.
4.
Kedatangan dan penyebaran Islam di Alam
Melayu bermula pada abad ke-7 dengan transformasi pandangan dunia dan rangka
kerja etika, budaya dan sosiopolitik daripada orang tempatan. Menjelang abad
ke-12 dan ke-13 proses ini berkesan dipergiatkan dengan berkesan oleh generasi
ulama dan individu lain yang berasal dari Hadramaut, tanpa sebarang bantuan
ketenteraan. Di sini, tamadun Islam bercambah untuk beberapa abad yang berpusat
di beberapa bandar utama seperti Melaka dan Acheh. Ia telah bertahan sekalipun
mengalami beberapa penaklukan dan penjajahan dalam tempoh jangka panjang di
beberapa bahagian alam melayu yang lain oleh Buddha Thai, Portugis Katolik dan
Sepanyol, Belanda Protestan, dan British Anglican, dan juga Shintoist Jepun.
5.
Malaysia pada
hari ini menjadi pusat demokrasi pelbagai agama dan budaya yang menjadi
kebanggaan kami, yang paling lama terjalin tanpa gangguan dalam sejarah dunia
Islam moden. Sementara umat Islam membentuk majoriti dan dengan pematuhan kuat
terhadap Islam, hak-hak agama, bahasa, budaya dan sosio-ekonomi rakyat yang
menjadi penganut agama lain bukan sahaja diterima tetapi diraikan.
6.
Kepentingan
bahasa Melayu sejak sekian lama, sebagai bahasa kebangsaan, tidak menghalang
kita daripada menyokong sekolah vernakular seperti Tamil dan Cina, program
televisyen nasional dalam bahasa-bahasa vernakular pada waktu perdana. Majoriti
rakyat Malaysia yang paling kaya, sejak merdeka, adalah bukannya dari kalangan
Melayu Islam atau Bumiputera tetapi daripada rakyat bukan Islam.
7.
Toleransi unik
ini, yang kita panggil Muhibbah, berasal dari perkataan Arab iaitu ‘hubb’,
yang bermaksud cinta, menimbulkan cabaran tertentu terhadap aspirasi integrasi
nasional kita, namun kita berjaya melepasinya. Kita adalah satu contoh
perpaduan dalam kepelbagaian di dunia ini. Rakyat dan kerajaan menyedari
kepentingan utama dalam menolak segala bentuk ekstremisme, radikalisme, dan
keganasan. Oleh itu, kita dapat menjalankan aktiviti harian tanpa rasa takut,
tidak seperti di beberapa negara lain.
Bahagian B: Punca Radikalisasi
8.
Terdapat banyak
faktor saling berkait yang membawa kepada ekstremisme, radikalisme, peperangan
dan keganasan. Dalam dunia globalisasi, kesan radikalisme dan ekstremisme
terhadap hubungan dan keselamatan antarabangsa dan kesannya tidak hanya terhad
kepada umat Islam tetapi juga kepada mereka yang menganut agama lain dan
ideologi sekular. Ini sering kali disalah ertikan dalam nama-nama agama,
ideologi, Raja, negara, kesucian etnik dan bahasa, bahkan Kemanusiaan.
9.
Penjajahan
Eropah di Amerika Latin, beberapa bahagian Afrika dan Asia telah dilakukan atas
nama Tuhan dan negara. Seperti yang kita semua tahu emas dan kekuasaan adalah
tujuan sebenar ia dilakukan.
10.
Perang Dunia
Pertama dan Kedua serta perang Korea dan Vietnam boleh dikaitkan terutamanya di
atas sebab-sebab ideologi. Tragedi Balkan pada asasnya berdasarkan atas alasan
etnik-agama. Pembunuhan beramai-ramai di negara majoriti Kristian Rwanda adalah
sebahagian besarnya didorong oleh fahaman berpuak; perang saudara Uganda
disebabkan terutamanya oleh agama Kristian radikal, pembunuhan beramai-ramai
umat Islam di Ivory Coast adalah diakibatkan oleh etnik-agama, yang dilakukan
oleh orang asli dan Kristian.
11.
Perang saudara Sri Lanka lebih satu dekad antara kumpulan pemisah
minoriti Hindu-Tamil yang menggunakan kaedah yang sama yang digunapakai
pengganas muslim- menentang kumpulan majoriti Sinhalese Buddha didorong oleh faktor-faktor
agama dan etnik.
12.
Di sini, fokus
kita adalah pengakaran ektremis Muslim, keganasan dan radikalisme. Fenomena ini
telah memangsakan bukan sahaja orang yang disasarkan secara langsung, tetapi
juga umat Islam di seluruh dunia dan menyemarakkan perasaan Islamo-phobia. Bagi
memahami fenomena ini, adalah penting untuk kita melihat faktor-faktor luaran
dan dalaman.
13.
Untuk mencabut pokok, ia tidak cukup sekadar hanya mencabut ia dari
tanah, kerana baki akar pokok terbabit mungkin masih hidup dan akan terus hidup
dan membiak. menghapuskan pokok melibatkan juga mekanisme lain sehingga semua
sisa tersembunyi dihapuskan dengan berkesan.
14.
Dengan cara yang sama tetapi lebih rumit, pengislahan ekstremisme,
radikalisme, dan keganasan di kalangan sebilangan kecil umat Islam melibatkan
pemahaman yang betul dan tajam terhadap sebab-sebab sebenar dalaman dan luaran
mereka, dengan penggunaan pendekatan yang bijak dan konsisten serta pelbagai
dimensi dalam pencegahan, pembetulan dan hukuman.
i) Faktor Dalaman:
15.
Ekstremisme (ghuluw) adalah
jenayah mengikut pandangan dan etika Islam, manakala kesederhanaan (wasatiyyah), yang telah diamalkan
secara universal sepanjang sejarah Islam, adalah suatu kebaikan yang terpuji (fadhilah). Umat Islam sederhana yang
kebanyakannya tergolong dalam ajaran ahli sunnah wal jamaah, telah menghasilkan
banyak risalah utama memperincikan pelbagai bentuk ekstremisme, radikal, dan
trend keganasan yang telah muncul dari dalam masyarakat Islam bermula dari awal
abad Islam. Kita boleh menyebut kerja-kerja seperti Al-farq bayn al-Firaq oleh Abdul Qahir al-Baghdadi (d.1037), Tahafut al-Falasifah, Ihya Ulumuddin, dan Munqidh min al-Dalal oleh Hujjatul
Islam Abu Hamid al-Ghazzali (d . 1111), dan Kitab al-Milal wa al-Nihal, oleh Abdul Karim al-Shahrastani
(d.1153) dan lain-lain lagi.
16.
Ekstremisme wujud walaupun di kalangan ahli Sufi. Pemikir Sufi yang
terkenal juga telah mengesan pelbagai trend ekstremisme dari kalangan mereka yang
mendakwa benar-benar mengikut ajaran kerohanian dan etika Islam. Kita boleh
melihat ini dalam dua daripada nukilan popular Islam seperti Risalah al-Qushairiyyah fi 'Ilm al-Tasawwuf
Abdul Karim al-Qushairi (d. 1072) dan Kashf
al-Mahjub Ali Uthman al-Hujwiri (d. 1072) . Dalam dunia Melayu,
nukilan-nukilan salah seorang ulama terkenal iaitu Nuruddin al-Raniri (d. 1658)
yang paling berharga iaitu Hujjat
al-Siddiq li-Daf'i al-zindiq dan Lataif
Al-Asrar juga boleh dirujuk.
17.
Ini dan
lain-lain kerja-kerja teologi, undang-undang, etika, dan kerohanian diajar
dalam pelbagai peringkat pendidikan Islam tradisional dan membantu membentuk
pandangan hidup dan amalan umat Islam dalam berurusan dengan pelbagai doktrin
asas, prinsip-prinsip undang-undang dan politik serta kontroversi. Malah
pembunuh upahan dari puak Khawarij dan Batini iaitu Hashashiyun-, yang berjaya
melakukan perbuatan yang keji yang amat besar untuk beberapa waktu, akhirnya
dikalahkan secara intelektual tidak lagi dianggap signifikan secara sosial dalam
sejarah kita.
18.
Ketika ini, istilah "Islam Sederhana, fundamentalis, ekstremis dan
radikal" ditafsirkan terutamanya dari perspektif Barat. Kebiasaannya, bagi
umat Islam yang menolak atau mencabar banyak prinsip dan amalan Islam asas, dan
pada masa yang sama tidak kritis menerima piawaian moral bukan Islam sekular,
Barat dan lain-lain, mereka dianggap sebagai golongan sederhana dan inklusif.
Umat Islam yang dengan secara bijak menerima kebanyakan prinsip rohani, moral
dan undang-undang Islam tradisional dan menghargai secara kritikal beberapa
bahan bukan Islam sekular, Barat dan lain dijenamakan sebagai fundamentalis dan
eksklusif. Mereka yang lebih vokal dituduh sebagai ekstrimis, radikal dan
mungkin akan disyaki cenderung secara tersembunyi melindungi keganasan.
19.
Amalan wacana Islam de-tradisionalisasi dan de-spiritualisasi menjadi
lebih ketara sejak abad ke-19. Pengaruh visi Islam yang lebih sempit dan lebih
legalistik telah menjadikan kuasa politik elemen yang paling utama dalam
amalan, wacana dan kesedaran agama. Undang-undang dan politik secara tradisinya
telah diletakkan di kedudukan lebih tinggi berbanding yang diperuntukkan secara
tradisinya. Kajian Tafsir Al-Quran dan hadis-hadis yang sempit juga dibuat dari
perspektif politik dan undang-undang. Kajian (teologi) dan pendapat dari ahli
Sufi diketepikan, seterusnya sumber etikal, spiritual dan intelektual banyak
dihalang daripada minda umat Islam.
20.
kita juga dapat perhatikan bahawa ulama,
penulis dan individu dan kumpulan-kumpulan lain berhaluan kiri yang memberontak
secara terhadap pihak berkuasa Islam yang ditubuhkan, diberi status moral yang
lebih tinggi daripada yang lain, berbanding integriti sebenar kehidupan moral
mereka serta nilai sebenar sumbangan intelektual dan sosial mereka.
21.
De-tradisionalisasi pendidikan Islam juga mewujudkan penolakan tafsiran
yang dibuat oleh falsafah politik Islam.
Oleh itu sesetengah penulis yang belajar sendiri dan pertubuhan Islam bermotifkan politik
menolak kesahihan kerajaan Islam yang sedia ada dan mencanangkan penubuhan
teokrasi Islam mengikut cara mereka dengan matlamat akhir membentuk Khalifah
global. Selain mengabaikan kedudukan politik konservatif majoriti ulama
tradisional, individu-individu dan kumpulan ini juga tidak mengiktiraf pihak
berkuasa agama yang dilantik oleh negara itu sendiri yang berperanan untuk
menjaga kepentingan dan hal ehwal orang muslim di negara berkenaan.
22.
Pendidikan Islam tradisional menyemai kepentingan syari'at Islam yang
terhasil daripada pemahaman yang betul dan meluas secara beransur-ansur dan
aplikasi Islam sebagai satu sistem falsafah dan etika. Tafsiran dan aplikasi
Syariah telah disemai dengan semangat Maqasid al-Syariah, yang merupakan
pantulan dari prinsip-prinsip falsafah dan etika utama Islam. Ia mengambil kira
aplikasi pelbagai konteks sosio-sejarah yang berkaitan apabila kedudukan
undang-undang, dan konteks kontemporari kreatif, inovatif mereka. Dalam hal ini
berijtihad di kalangan pihak berkuasa sentiasa digalakkan.
23.
Golongan ekstremis dan radikal secara hampir literal mentafsirkan
Perundangan Syariah tanpa pengiktirafan maqasid,
konteks sejarah mereka dan juga syarat-syarat semasa.
24.
Namun begitu, terdapat satu lagi jenis ekstremisme dan radikalisme dalam
Masyarakat Islam kini.
25.
Mereka terdiri daripada kumpulan umat Islam yang vokal yang mahu
meliberalisasi dan mengubah Islam dan Syariah Islam, yang didasari daripada
beberapa pandangan falsafah moden dan sekular yang melampau, mengilhamkan dan
kebertanggungjawaban terhadap hak asasi manusia, serta tanggapan terhadap
kemajuan, pembangunan dan kebahagiaan. Walaupun mereka ini sangat kritikal
dalam apa jua cubaan untuk memberi nafas
baru kesedaran dan amalan dalam Masyarakat Islam, mereka nampaknya kurang
kritikal dalam mengguna pakai kaedah konsep idea sekular yang ekstrem.
26.
Walaupun mereka betul-betul menekankan kepentingan melihat tafsiran dan
amalan dalam konteks sosio-sejarah Islam tradisional, mereka seolah-olah
meninggalkan kebanyakkan konteks falsafah, agama, dan sosio-sejarah idea-idea
dan institusi moden barat. Walaupun mereka berhujah dan memperjuangkan
pendirian mereka atas nama liberalisme dan hak asasi manusia, mereka sering
kali tidak menunjukkan semangat liberal tulen terhadap agama Islam konservatif.
27.
Mereka dengan mudah dilihat mengenepikan hakikat bahawa pandangan hidup
Islam tradisional dan pendidikan telah meletakkan kepentingan yang besar
terhadap ilmu dan hikmah di peringkat tertinggi, tanpa mengira asal-usulnya.
Pemikiran dan tamadun awal Islam telah mendapat manfaat daripada penilaian
kritikal, penerimaan dan penerapan idea dan institusi asing sebelum Islam.
Proses kritis dan kreatif ini dinamakan oleh ulama sebagai Islamisasi.
28.
Golongan liberal yang diterangkan sebelum ini, adalah tidak sederhana
seperti yang diperkatakan oleh media dan penganalisis. Sama seperti golongan
ekstremis agama, golongan liberal yang melampau tidak mewakili suara dan
kesedaran majoriti di Malaysia dan di negara-negara lain. Dialog di antara
mereka dengan rakan-rakan bukan Islam dan Barat tidak sampai kepada golongan
sasaran. Sebaliknya, dialog ini telah tergelincir daripada matlamat mulia
mereka, manakala yang meminggirkan dan meradikalisasikan sesetengah umat Islam.
29.
Ruang demokrasi yang semakin terbuka dan pengaruh media sosial dalam
masyarakat Islam seperti di Malaysia
boleh disalahgunakan oleh kedua-dua jenis ekstrimis, yang boleh membawa kepada
keganasan dan gangguan sosio politik, dan membawa kepada kesengsaraan kepada
sebahagian besar orang ramai. Kita mengambil semua langkah yang mungkin untuk
mengelakkan senario itu. Ini adalah faktor dalaman.
ii) Faktor
Luaran:
30.
Sebahagian besar umat Islam adalah bukan
ekstremis - walaupun beberapa etika-moral tradisional mereka tidak diterima
oleh golongan sekularis moden
sehinggakan mereka terpaksa mengambil tindakan ketenteraan untuk mempertahankan
tanah air dan hak asasi manusia mereka.
31.
Terdapat beberapa faktor-faktor luaran yang telah banyak menyumbang
kepada kebangkitan ekstremis Muslim, radikalisasi dan keganasan di seluruh
dunia. Serangan berterusan dalam pelbagai bentuk terhadap umat Islam dan Islam
menjadi faktor luaran seperti yang kita maksudkan. Walaupun ini sudah tentu
bukan perkara baru, kejadian yang berterusan dalam zaman Internet dan
pergerakan mudah manusia secara global akan membangkitkan kebencian mendalam di
kalangan ekstremis mahupun di kalangan umat Islam biasa, dan akan memberi
motivasi kepada sebilangan kecil orang-orang yang hilang panduan untuk
mengembangkan tindakan dan ideologi ekstrem dan radikal.
32.
Serangan bertalu-talu terhadap Nabi Muhammad S.A.W dan Al-Quran,
kritikan yang tidak wajar terhadap sebarang percubaan Muslim untuk hidup
menurut prinsip asas Syariah, diskriminasi terhadap umat Islam berlaku hampir
setiap hari. Kebebasan beragama Islam di beberapa negara-negara liberal Barat,
yang memperjuangkan hak asasi manusia global, kepelbagaian budaya dan
toleransi, nampaknya semakin terhad dengan pelbagai alasan.
33.
Tragedi Balkan telah ditamatkan selepas mengorbankan banyak nyawa.
Tetapi penderitaan yang telah ditanggung sekian lama oleh rakyat Palestin,
Rohingya di Myanmar, Thai-Melayu di Selatan Thailand, Bangsamoro di Filipina,
dan lain-lain minoriti pribumi Islam di Asia Tengah tidak diselesaikan. Kita
lihat majoriti mangsa dalam krisis di Afghanistan, Iraq dan Syria adalah umat
Islam.
34.
Dalam beberapa kes penempatan semula umat Islam dari tanah air mereka,
dan hak asasi manusia yang semakin berkurangan, penghinaan dan penderitaan
tertentu sebagai rakyat di tanah air mereka sendiri, akan mencungkil kebencian
mendalam dan kemarahan bukan sahaja terhadap pelaku langsung, tetapi juga
sekutu mereka. Negara-negara Islam dan masyarakat antarabangsa mesti bekerja
dengan lebih keras untuk mengatasi segala sisa rintangan untuk mencari
penyelesaian kekal yang boleh digunakan.
35.
Kita percaya bahawa ideologi ekstrem dan radikal adalah produk pemikiran
yang amat sesat digabungkan dengan rasa putus asa dan terdesak yang serius.
Pemikiran itu melahirkan keberanian melulu, yang tidak menunjukkan kepedulian
terhadap bukan sahaja semua undang-undang dan konvensyen antarabangsa, malah
nyawa mereka sendiri. Insiden berulang Islamophobia dan 'double standards' yang
seringkali berlaku terhadap Islam dan umat Islam akan digunakan oleh ekstremis
dan militan Muslim untuk merekrut ahli baru mereka di seluruh dunia.
Bahagian C: Pengislahan Radikalisasi dan
Ekstremisasi
36.
Kita di Malaysia agak bernasib baik. Dalam 59 tahun kewujudan negara
moden kita, Malaysia, walaupun mempunyai pelbagai etnik, agama, bahasa dan
budaya, telah menidakkan insiden oleh ekstremis agama atau etnik dan
radikalisme. Sudah tentu tidak keganasan.
37.
Rusuhan kaum yang paling buruk 1969, insiden Memali (1985) dan Kampung
Medan, Petaling Jaya (2001) adalah tiga titik hitam dalam ruang luas kanvas
putih kewujudan bersama yang harmoni dan aman. Mungkin ada satu atau dua
insiden lain yang lebih kecil. Kita juga setakat ini, juga tidak mengalami
sebarang konfrontasi ganas besar antara orang Islam dan bukan Islam, atau di
antara kumpulan yang berbeza daripada Islam berdasarkan tafsiran yang berbeza
daripada Islam sama ada Sunni menentang Syiah, Wahabi menentang Bukan Wahabi,
dan lain-lain. Alhamdulillah. Walau bagaimanapun, saya fikir, serba sedikit
ketegangan dan salah faham memang wujud dan ia tidak dapat dielakkan dalam
mana-mana masyarakat majmuk yang besar.
38.
Usaha kita untuk pengislahan ekstremisme, radikalisme dan keganasan
melibatkan pendekatan serampang tiga mata dan saling berkait: i) pendidikan;
ii) undang-undang; dan iii) ekonomi dan sosial.
i)
Re-Tradisionalisasi dan Pendidikan:
39.
Sistem pendidikan kita ketika ini daripada yang paling rendah hingga ke
peringkat tertinggi telah secara relatifnya berjaya mewujudkan rakyat pelbagai
budaya yang berpendidikan, beragama-beretika, mahir dan bersatu. Walau
bagaimanapun kita mesti terus mengukuhkan ciri-ciri positif, menyemak dan
membetulkan apa-apa kekurangan dan kecacatan serta menambah ciri-ciri baru
untuk menangani cabaran masa depan yang bakal muncul.
40.
Dalam konteks spesifik wacana kita sekarang, kita perlu
mentradisionalisasi semula kandungan sistem dengan mengukuhkan pandangan
tradisional Islam seperti yang dipersetujui oleh majoriti terbesar ulama
tradisional berwibawa dalam pelbagai bidang pemikiran dan kebudayaan Islam. Ini
perlu dilakukan dengan mengambil kira konteks sejarah yang relevan dan
keperluan semasa, serta apa yang bakal berlaku pada masa depan. Kaedah
pengajaran dan peperiksan perlu lebih analitik dengan membuat perbandingan
antara agama dan kebudayaan sedunia yang lain.
41.
Penerapan cara berfikir dan bertindak yang betul dan wajar bukan hanya
dijalankan dalam pelarasan pendidikan formal. Ia adalah sebahagian daripada
usaha untuk menyemai elemen utama ini ke dalam tradisi pendidikan dan budaya
kita dalam setiap aspek kehidupan masyarakat.
42.
Di Malaysia terutamanya di bandar dan bandar besar, semua program rasmi
secara umumnya melibatkan pelbagai budaya dan agama. Yang paling menonjol
terutamanya melalui tradisi 'Rumah Terbuka' pada musim perayaan tahunan semua
agama utama di negara ini. Tetapi kita perlu mempunyai lebih banyak dialog
antara agama dan interaksi terutamanya pada peringkat menengah dan pengajian
tinggi yang akan membantu menggalakkan persefahaman, belas kasihan, dan
kebajikan antara kaum.
43.
Kebersamaan perlu ditekankan, tetapi kita tidak boleh memaksa perpaduan
tiruan berikutan perbezaan asas dan nyata kerana ia boleh membawa kepada
penindakbalasan ekstremisme dan radikalisme. Mereka yang merasakan bahawa aspek
asas agama, budaya dan identiti mereka secara konsisten ditindas demi pematuhan
kepada kehendak yang kuat akan membangunkan kebencian mendalam, kemarahan, dan
penentangan. Apabila kuasa yang dilihat menyusut, atau apabila iklim sosial
teruja dengan kemarakkan acara tertentu, perasaan berkenaan akan menyemarak
dengan ia tidak dapat dikawal dan dijangka.
44.
Saya fikir, adalah lebih jujur untuk mengiktiraf dan mengakui perbezaan
ini dan meletakkan ia di tempat yang sewajarnya. Hakikatnya, seperti yang
diperhatikan oleh Syed Muhammad Naquib al-Attas, seorang UIama Islam semasa,
yang mengkategorikannya menerusi pengetahuan dan perbezaan boleh dilakukan
kerana ciri-ciri yang membezakan dari yang lain. Ingin saya tegaskan di sini
bahawa hasil-hasil tulisan dan aktiviti ulama berwibawa seperti Syed Muhammad
Naquib al-Attas di Malaysia dan di rantau ini telah secara signifikan
menyumbang kepada pemahaman dan penggunaan Islam sebagai agama dan tamadun
beretika yang lebih baik.
45.
Penindasan, tindakan tidak bertamadun, dan ketidakadilan telah dilakukan
terhadap sesama manusia kerana kegagalan dan keengganan untuk memperbaiki
dengan adil perbezaan antara kita.
46.
Di sini saya ingin berkongsi berita gembira bahawa di Malaysia, kita
telah agak berjaya dalam mengenal pasti dan menahan pelbagai trend radikal dan
ekstremis. Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) dengan bantuan pelbagai
institusi telah membuat laporan yang kerap berhubung kumpulan-kumpulan dan
individu-individu berkenaan. Langkah pencegahan secara sistematik dan serius
serta program pemulihan dilaksanakan secara berterusan.
47.
Juga langkah-langkah undang-undang dan pencegahan yang sedia ada dalam
menangani radikalisme dan ekstremisme telah membolehkan kita untuk mengenal
pasti dan menahan 230 individu yang terbabit dalam aktiviti Daesh sejak
Februari 2013, 90 daripada mereka (74 lelaki dan 16 perempuan) telah terbabit
dalam kegiatan di Syria.
ii) Berhubung
Undang-Undang dan de-radikalisasi:
48.
Di dalam undang-undang, Malaysia telah memperkenalkan undang-undang yang
berkaitan iaitu Akta Pencegahan Jenayah 2015 (POTA) dan Langkah-Langkah Khas
terhadap Keganasan dalam Akta Negara Asing 2015 (SMATA). Kedua-dua
undang-undang selaras dengan semangat dan tujuan mengikut Resolusi Majlis
Keselamatan PBB (UNSCR) 2178 terutamanya dalam memantau dan mengawal selia
Militan Pengganas Asing (FTFs).
49.
Malaysia terus bekerjasama rapat dengan negara-negara lain dan
pertubuhan antarabangsa dalam meningkatkan keselamatan sempadan untuk mengekang
pergerakan pengganas. Pada 2 Oktober tahun lalu, kita telah menjadi tuan rumah
Mesyuarat Khas Menteri-Menteri ASEAN berhubung Kebangkitan Keganasan Ekstremisme
dan Radikalisme, yang mengukuhkan lagi komitmen serantau dan kerjasama
untuk mengislah gejala ini terhadap keamanan global.
50.
Seterusnya, pada 25-26 Januari 2016 kita telah menjadi tuan rumah Persidangan
De-radikalisasi Antarabangsa untuk menghasilkan prosedur operasi
standard / SOP de-radikalisasi. Persidangan itu juga telah menarik penyertaan
dari semua negara Asia Tenggara dan negara-negara lain termasuk United Kingdom,
Arab Saudi, U.A.E., Jepun dan China.
51.
Strategi De-radikalisasi di Malaysia memerlukan kerjasama strategik
antara kerajaan, masyarakat awam termasuk sektor swasta untuk mengekang
individu-individu atau kumpulan individu-individu daripada terbabit dalam
'aktiviti' radikalisme / ekstremisme di dalam atau di luar negara. Pendekatan
mendekati yang berkesan dan kaunseling dilakukan secara berterusan untuk
memulihkan ekstrimis berpotensi / pengganas. Ia dijalankan dengan kerjasama
penuh daripada pelbagai Kementerian dan jabatan termasuk Kementerian
Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Kementerian Pengajian Tinggi dan
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Jabatan Perdana Menteri.
52.
Tahun lalu kementerian saya juga telah memperkenalkan program pemulihan
yang agak komprehensif khusus untuk kumpulan ini, yang dipanggil Modul
Bersepadu Deradikalisasi untuk Pengganas (Kementerian Dalam Negeri,
2015). Ia adalah dokumen 263 muka surat yang mengandungi sub-modul yang
berkaitan dengan diri dan pengurusan diri, kemahiran sosial, nilai-nilai
kerohanian dan moral, pemikiran dan psikologi, tingkah laku jenayah,
keselamatan, kerjaya dan keluarga, dan kenegaraan. Program de-radikalisasi ini
melibatkan tiga fasa bagi tempoh dua tahun.
53.
Malaysia terus
memantau pergerakan pengganas menerusi semua saluran dan media yang bertujuan
untuk menafikan penyokong ekstremis mempromosikan ideologi salah mereka dan menidakkan
peluang untuk meneruskan kegiatan mereka.
iii) Berhubung
Sosio Ekonomi:
54.
Untuk mengislah ekstremisme, radikalisme dan keganasan dalam apa jua
bentuk secara konsisten dan berjaya, kita perlu mengekalkan, atau sebenarnya
meningkatkan perpaduan sosio-politik, integriti dan kestabilan negara. Kita
juga perlu mengharungi cabaran ekonomi semasa yang dihadapi oleh semua negara
di seluruh dunia. Keadaan ini adalah saling berkait antara satu sama lain, dan
ia bergantung kepada orientasi rohani yang betul dan kompas etika dan moral
rakyat terutama kepimpinan di semua peringkat.
55.
Sebagai umat Islam yang prihatin, kita sentiasa diingatkan dalam sabda Nabi
S.A.W yang bermaksud bahawa Allah tidak mengekalkan kerajaan yang tidak adil,
walaupun ia seorang Islam; dan sebaliknya Dia akan menyokong kerajaan yang adil
walaupun ia bukan orang Islam.
المُلْك يَبْقَى مَعَ الْكُفْر وَلَا يَبْقَى
مَعَ الْظُلْم
56.
Kita juga
sentiasa diingatkan oleh sebuah hadith lain Nabi, Allah menjawab doa-doa daripada orang-orang
yang telah dizalimi tanpa mengira orientasi agama mereka walaupun mereka bukan
Islam.
اِتَّقُوا دَعْوَةَ الْمَظْلُومِ وَإِنْ كَانَ كَافِرًا
، فَإِنَّهُ لَيْسَ دُوْنَهَا حِجَابٌ
57.
Dalam dunia Melayu, kedua-dua hadith direkodkan dalam banyak hasil
tulisan berkaitan dengan tadbir urus, salah satu daripadanya ialah Taj
al-Salatin pada abad ke-18 oleh Bukhari al-Jauhari.
58.
Kita percaya
bahawa jangka hayat panjang sistem kerajaan yang dipimpin oleh UMNO sejak
kemerdekaan pada 31 Ogos 1957 adalah kerana keupayaannya berlaku adil kepada
pelbagai lapisan masyarakat berbilang budaya dan berbilang agama. Masih banyak
yang perlu dilakukan. Perjalanan kita masih panjang, tetapi kita telah mencapai
sejauh ini dengan gembira dan selamat. Kita mesti terus maju dengan
berhati-hati tetapi dengan keyakinan dan harapan yang besar.
Bahagian C: Kesimpulan
59.
Kesimpulannya, saya ingin menggariskan bahawa ekstremisme, radikalisme,
dan keganasan bukan sahaja didorong oleh kesesatan orientasi, tetapi juga oleh
sekular tidak kena pada tempatnya, kesukuan, dan gabungan kepentingan manusia
lain. Kita semua perlu menggalas tanggungjawab untuk mengislah semua elemen
trend negatif dengan menangani kedua-dua faktor dalaman dan luaran secara
serentak dan dengan bersungguh-sungguh. Ekstremisme, radikalisme, dan
terutamanya keganasan sentiasa dikutuk dalam ajaran dan amalan Islam
tradisional.
60.
Walau bagaimanapun, tanggungjawab terhadap ajaran-ajaran sesat dan
tindakan dahsyat minoriti yang sangat kecil daripada sebuah kumpulan tidak
harus diletakkan di bahu majoriti yang tidak bersalah. Tindakan sedemikian
adalah bukan sahaja tidak adil tetapi juga akan membayangkan satu bentuk
ekstremisme, bahkan keganasan. Ini secara tidak sengaja akan menjadi alasan
berguna untuk ekstremis sebenar dan pengganas untuk mewajarkan ketidakpercayaan
mereka terhadap pendapat majoriti, dan undang-undang serta konvensyen
antarabangsa, dan untuk merekrut ahli baru mereka di seluruh dunia.
61.
Sebagai umat Islam, kita mesti menggunakan segala sumber yang ada dan
bekerjasama dengan semua pihak untuk mencegah dan membendung trend ini. Kita di
Malaysia akan terus menjadi penggiat penting dalam tugas terpuji ini. Tiga
tahun lalu, Oxford Centre for Islamic Studies (OCIS) dan Pusat Pengajian
Lanjutan mengenai Islam, Sains dan Tamadun, Universiti Teknologi Malaysia
(CASIS-UTM) telah mengadakan Perbincangan Meja Bulat Kedua berhubung Kesederhaan
dan Toleransi dan dalam Pertubuhan Islam Kontemporari. Saya memuji
usaha baik OCIS dan CASIS-UTM dalam usaha mereka untuk menyokong objektif mulia
ini.
Terima Kasih.
Rujukan:
al-Attas,
Syed Muhammad Naquib. A Commentary on the
Hujjatul Siddiq of Nur al-Din al-Raniri (KL: Ministry of Culture Malaysia,
1986).
al-Attas, Syed Muhammad Naquib. Prolegomena
to the Metaphysics of Islam: An Exposition on the Fundamental Elements of the
Worldview of Islam (KL: ISTAC, 2001)
al-Attas, Syed Muhammad Naquib. The
Oldest Known Malay Manuscript: The 16th Century Malay Translation of the Aqa’id
of al-Nasafi (Kuala Lumpur: University of Malaya, 1988)
al-Bahgdadi,
Abdul Qahir bin Tahir bin Muhammad. al-Farq
bayna al-Firaq, ed. Muhammad Muhiyuddin Abdul Hamid (Beirut: al-Maktabah
al-‘Asriyyah, 1997).
al-Ghazzali,
Abu Hamid. Ihya Ulumuddin, 9 Vols.
(Riyad: Dar al-Minhaj, 2013).
al-Ghazzali,
Abu Hamid. Munqidh min al-Dalal, ed.
J. Saliba dan K.Ayyad (Beirut: Dar al-Andalus, 1967).
al-Ghazzali,
Abu Hamid. Tahafut al-Falasifah, ed.
Sulayman Dunya (Cairo: Dar al-Ma’arif, 1972).
al-Hujwiri,
Ali bin Uthman. Kashf al-Mahjub, trans.
Reynold A . Nicholson (Leiden: E.J. Brill, 1911).
al-Qusyairi,
Abu Qasim Abdul Karim. Risalah
al-Qusyairiyyah, ed. Zakariya bin Muhammad al-Ansari (Cairo: Dar al-Jawami’
al-Kalam, nd).
Al-Raniri,
Nur Al-Din. Lata`if Al-Asrar Li-Ahl Allah
Al-Atyar. trans. and intro. Muhammad Zainiy Uthman. Lata'if
Al-Asrar Li-Ahl Allah Al-Atyar of Nur Al-Din Al-Raniri: An Annotated
Transliteration Together with a Translation and an Introduction of his
Exposition on the Fundamental Aspects of Sufi Doctrines
(Penerbit UTM Press, 2011).
al-Shahrastani
Abu al-Fatah Muhammad bin Abdul Karim. al-Milal
wa al-Nihal, ed. Muhammad Abdul Qadir al-Fadili (Beirut: al-Maktabah
al-‘Asriyyah, 2014).
Belasco, A. “The Cost of Iraq, Afghanistan, and Other Global War on
Terror Operations Since 9/11.” CRS Report
for Congress. (2008)
Blanchard, C.M. “Islamic Religious Schools, Madrassa: Background.” CRS Report for Congress. Order code RS
21654. (2007)
Bukhari
al-Jauhari. Taj al-Salatin. (1603)
Endang Turmudi & Riza Sihbudi (eds.). Islam dan Radikalisme di Indonesia. Jakarta: Lembaga Ilmu Pengetahuan
Indonesia. (2005)
Musa Jaafar, M. Tarbiyah Jihadiyah
Sumber Ideologi Salafiyah Jihadiyah di Malaysia. Unpublished MA Thesis
(Faculty of Social Sciences and Humanities, Universiti Kebangsaan Malaysia,
Bangi. 2008)
Tim Ulin Nuha Maahad Aliy. Dirasatul
Firaq: Kajian Tentang Aliran-Aliran Sesat Dalam Islam. (Solo/Surakarta:
Pustaka Arafah/ Pustaka Ulin Nuha, 2003)
US Agency for International Development (USAID). 2003. Strengthening
education in the Muslim world. USAID Issue Paper.
Wan Mohd Nor Wan Daud.
Budaya Ilmu: Satu Penjelasan
(Singapore: Pustaka Nasional, 2003).
Wan Mohd Nor Wan Daud.
The Educational Philosophy and Practice
of Syed Muhammad Naquib al-Attas: An Exposition of the Original Concept of
Islamization (Kuala Lumpur: ISTAC, 1998)
No comments:
Post a Comment