Friday, February 5, 2010

JUALAN AKHBAR AKAN MENINGKAT?

Saya masih ingat ketika bertugas di akhbar Berita Harian, wartawan makhamah kami membuat laporan mengenai kes Ismail Kerbau. Ketika itu, jualan akhbar BH meningkat dan daripada laporan bahagian jualan ia banyak berkaitan dengan laporan kes IK.

Yang menarik, wartawan itu menulis secara terperinci mengenai tindakan IK yang sudah pasti menarik minat untuk orang membacanya. Apa yang disiarkan bukan cerita dongeng atau cerita yang dibuat-buat tetapi cerita yang "terkeluar" di makhkamah.

Akhirnya semua tahu apa yang terjadi dengan IK.

Kini, satu lagi kisah yang mungkin menarik perhatian ramai pihak terutama yang suka mengikuti cerita dalam bilik atau cerita dalam kelabu. Setakat ini, laporan terperinci yang dilaporkan dalam media "amat menarik" kerana membabitkan isu permintaan dan tolakan. Ada siapa yang terkejut?

Saya yakin jualan suratkhabar akan meningkat dengan cerita-cerita begini terutama kisah "permohonan" yang mengejutkan ramai orang. Permintaan dan ada pula penolakan kerana tidak mahu terbabit dalam kegiatan yang dilaporkan itu. Itu laporan peringkat awal dan tidak tahulah apa yang berlaku pada masa akan datang.

Apapun, marilah kita mengikuti cerita di mahkamah ini untuk membuat penilaian sendiri sama ada apa yang disebut di mahkamah itu boleh dijadikan teladan dan sempadan. Alahai.

Selamat membaca.

1 comment:

ISAC said...

Salam. A ah bro...blog ko pun meletup2....Publishkanlah blog aku kat sini....Boleh yek?