Monday, May 31, 2010

MENTERI GAY LETAK JAWATAN


LONDON 30 Mei - Menteri Perbendaharaan Britain, David Laws yang merupakan arkitek utama dalam rancangan untuk mengurangkan defisit bajet meletakkan jawatan semalam, selepas akhbar mendedahkan beliau membuat tuntutan perbelanjaan yang menyalahi peraturan Parlimen.

Anggota parti Liberal Demokrat itu mengumumkan beliau akan meletakkan jawatan serta-merta sebagai Ketua Setiausaha Perbendaharaan, peranan yang dipegangnya tidak sampai sebulan.

Beliau akan digantikan oleh Danny Alexander, juga daripada Liberal Demokrat.

Peletakan jawatan itu memberi tamparan besar pertama kepada kerajaan campuran baru Perdana Menteri, David Cameron yang telah berjanji untuk bertindak tegas terhadap ahli Parlimen yang menyalahgunakan hak menuntut perbelanjaan.

Ratusan anggota Parlimen terdahulu telah menuntut perbelanjaan bagi rumah mewah, membeli baja najis kuda dan pelbagai tuntutan lain yang tidak sepatutnya .

Laws berjanji untuk membayar balik wang tersebut yang dilaporkan berjumlah 40,000 pound (RM185,030).

Menurut akhbar Daily Telegraph, Laws menuntut balik perbelanjaan sehingga 950 pound (RM4,394) sebulan antara 2004 hingga 2007 untuk menyewa bilik di dua kediaman milik pasangannya, James Lundie.

Peraturan Parlimen melarang ahli dewan daripada menyewa penginapan daripada suami atau isteri, ahli keluarga atau 'pasangan' sejak 2006.

Kelmarin, Laws menjelaskan beliau tidak berniat untuk mengaut untung daripada tuntutan itu, sebaliknya motif beliau adalah untuk melindungi kehidupan peribadi beliau bersama Lundie di samping merahsiakan keseksualan beliau sebagai seorang homoseks.

Laws berkata, beliau tidak dapat lagi meneruskan tugasnya berikutan pendedahan yang 'menyusahkan hati' itu. - AP/UTUSAN.

(Renungan Rimau : Dua perkara. Jangan buat perkara yang luar biasa. Umpama sepatutnya di hadapan tetapi buat kerja di belakang. Kedua ialah jangan menipu kerana satu hari orang pun tahu. Jika sudah mati, anak cucu pula yang pening kepala.)

No comments: