Friday, June 21, 2013

UITM PENYELAMAT BANGSA MELAYU : SAHOL

Oleh Zulkifli Jalil (Utusan Malaysia)

NAIB Canselor/Presiden Universiti Teknologi Mara (UiTM), Prof. Tan Sri Ir. Dr. Sahol Hamid Abu Bakar sekadar tersenyum sinis apabila penulis 'mengusik' akan kenyataan seseorang dari Suaram baru-baru ini terhadap institusi berteraskan Melayu itu.

Cuma, tidak perlulah penulis mencatat nama individu terbabit ini kerana dia bukanlah orang penting yang perlu diketahui umum, cukup dengan ungkapan yang begitu menjengkelkan - mahukan kerajaan memansuhkan dasar UiTM yang hanya menerima kemasukan daripada bumiputera.

Kata individu yang diyakini penulis itu cuba berlagak untuk menjadi populis dengan mengeluarkan kenyataan kontroversi - seperti mana trend mereka daripada pembangkang - yang bunyinya begini: "Dasar (UiTM) itu telah melanggar Konvensyen Antarabangsa Mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Perkauman."

Teruk! maka tak perlulah penulis memanjangkan lagi permintaan mengarut si jengkel ini. Dan apabila ditanyakan kepada Dr. Sahol Hamid, beliau tersenyum lagi. Tetapi kali ini senyuman penuh makna.

"Saya cukup yakin isu ini hanya diperbesarkan-besarkan oleh pihak atau mereka yang hendak publisiti murahan...akan ada debat dan selepas itu hilang begitu sahaja seperti mana sebelum ini," kata beliau di Canseleri Tuanku Syed Sirajuddin, UiTM Shah Alam kelmarin.

Sahol Hamid nampaknya tidak menghabiskan komennya itu tetapi lebih menarik perhatian penulis kepada satu perkara besar mengenai UiTM.

"Anda dan rakyat Malaysia kena tahu ini. Kewujudan UiTM yang kini memiliki hampir 200,000 pelajar ini telah menyelamatkan negara kita. Cuba bayangkan kalau UiTM ini tidak wujud. Mungkin ramai orang Melayu dan bumiputera jadi golongan miskin dan tidak berdaya. Mungkin orang Melayu selama-lamanya menjadi hamba di tanah air sendiri.

"Dengan keupayaan UiTM sehingga hari ini melahirkan hampir setengah juta profesional Melayu, maka institusi ini berperanan sebagai pengimbang ekonomi dan menjauhkan ketidaktenteraman dalam kalangan kaum-kaum. Kalau tanpa UiTM, kalau tanpa Kerajaan Barisan Nasional menampung perbelanjaan membina dan menggerakkan aliran pelajarnya, profesional Melayu tidak akan lahir, kemudian berkembang," katanya.

Dan tegas Sahol Hamid, oleh kerana ada polisi sedemikian (UiTM hanya dibuka untuk Melayu/bumiputera), manfaatnya ramai Melayu menyertai bidang profesional.

"Kalau orang Melayu tidak diberi pendidikan, usahkan apa, ekonomi pun sukar disaingi mereka, maka tentu sekali orang Melayu memberontak. Dan ini tentu merugikan bangsa-bangsa lain," katanya.

Sahol Hamid mengambil contoh mudah. Katakan UiTM benar-benar mahu ditutup. Dan cuma ada Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) yang 99.9 peratus pelajar yang masuk adalah Cina dengan sokongan kuat daripada persatuan-persatuan mereka.

Dalam aspek ini, kalau pelajar Melayu terbabit beria-ria hendak menyertai UTAR pun, tetapi akhirnya pasti dia tidak akan pergi juga. Ini kerana akan melibatkan banyak kekangan di hadapan. Iaitu, dari sudut agama - soal halal haram termasuk aspek pemakanan.

"Tutup UiTM bermakna hanya UTAR yang matlamatnya membangunkan profesional Cina akan wujud dan sama juga dengan kolej di Sungai Petani yang dimiliki MIC. Jadi, kenapa nak persoal UiTM, bukankah mereka juga rasis?," katanya.

Dalam soal ini, kata beliau, dengan adanya UTAR untuk kaum Cina, UiTM (Melayu) manakala MIC dengan kolej tersendiri untuk masyarakat itu, maka sekarang adalah formula tercantik dengan semua bangsa ada peluang untuk mendapat pendidikan.

"Cuma, ada sebilangan yang tidak bersetuju dengan perkembangan UiTM itu. Malah, yang mengejutkan saya, suara tidak puas hati ini datangnya daripada orang Melayu sendiri. Mereka ini kononnya elit dan Melayu liberal.

"Dan ada tanggapan, kalau semua Melayu duduk di situ (contohnya pelajar UiTM yang kelayakannya semua Melayu), maka akan habis mundurlah bangsa dan negara ini.

"Untuk menjawabnya, saya minta anda pandang sekeliling. Di Rusia, Jerman hatta Jepun dan Korea (Selatan) sekali pun, adakah terdapat bangsa-bangsa lain. Adakah terdapat Melayu, Cina dan India di negara-negara berkenaan. Adakah negara itu daif," katanya.

Di Amerika misalnya, mereka melakukan perkara yang sama untuk membantu kumpulan penduduk kulit hitam berpeluang masuk ke universiti. Sebarang resolusi untuk meningkatkan tahap pendidikan golongan tertentu adalah perkara yang perlu disambut baik dan bukan dipertikaikan.

Kata Sahol Hamid: "Cuba bayangkan kalau Melayu tidak ada kerja. Yang susah hati ialah bangsa lain sebab keamanan terancam (hasil rasa tidak puas hati terbelenggu di negara sendiri). Inilah yang berlaku di Syria, Mesir dan Turki. Jangan rosakkan UiTM dengan sentimen politik dan rasisme.

"Dan kita perlukan orang Melayu yang terpelajar dan lebih ramai yang sokong kerajaan.
"Peluang untuk mendapat pendidikan tetap ada untuk semua kaum, jadi tidak timbul isu langgar hak asasi manusia mahupun melanggar mana-mana syarat antarabangsa. UiTM adalah untuk membantu anak bumiputera bersaing secara adil."

Kata Sahol Hamid lagi, UiTM bercita-cita besar untuk memastikan kemakmuran Melayu terus terbela dan terpelihara.

"UiTM menyokong kerajaan BN dan UMNO sebab hanya BN dapat menentukan masa depan dan kedudukan orang Melayu serta bumiputera di Sabah dan Sarawak," katanya.

Menyifatkan UiTM sebagai benteng terakhir dalam mempertahankan kuasa dan survival Melayu, beliau percaya, akan ada pihak tertentu cuba melemahkan benteng terakhir tersebut dengan menghukum orang Melayu.

"Cuma, jangan nanti orang Melayu sendiri menjadi pengkhianat," kata Sahol Hamid.

Dalam soal ini juga, beliau melahirkan rasa yang cukup khuatir berikutan kebanyakan pelajar universiti kini lebih senang menerokai media baru sehingga terkurung dalam 'kawalan' media tersebut.

Kata beliau: "Ini amat berbahaya kepada mana-mana yang menjadi kerajaan. Ini kerana mereka ini (golongan muda) tidak banyak mengikuti buku. Kalau ditempatkan ke cerita asal atau cerita separuh betul, mereka pasti tidak akan dapat tumpukan kepada maklumat berfakta dan sains fiksyen."

Apa pun, Sahol Hamid berpendapat, pelajar Melayu harus mengubah budaya pemikiran mereka dengan lebih mengutamakan membaca sesuatu dari sudut fakta, sejarah dan kesusasteraan.

"Mempelajari sejarah dan geografi, ini semua proses mengembangkan minda. Dan kepada saya, media baru ini telah merosakkan minda kita semua," katanya.

Cuma, tidak perlulah seseorang dari Suaram 'bagai menyalak bukit' termasuk mendakwa dasar kemasukan UiTM kononnya sebagai hipokrit (kerana mendakwa UiTM adalah institusi awam yang dibiayai 100 peratus daripada wang pembayar cukai).

"Di seluruh dunia ada universiti untuk semua golongan. Ada AlI Woman University dan All Sunni University malahan All Black University pun ada. Adakah ini bermakna kita rasis. Mengapa UiTM, tidak UTAR menjadi topik Suaram ini?," kata Sahol Hamid mengakhiri sarapan setengah jam bersamanya itu.

No comments: