Monday, October 21, 2013

MUKHRIZ, ESOK MASIH ADA.

Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR : Selepas keputusan rasmi diketahui yang menyaksikan Dato Paduka Mukhriz Mahathir menduduki tangga keempat dalam pemilihan Naib Presiden UMNO seorang rakan bertanya ringkas, "Apa yang terjadi kepada Mukhriz?". Jawab saya ringkas, "Inilah politik, semua boleh jadi".  Beliau terdiam.

Bagi penganalisis politik ramai yang mengetahui Mukhriz tidak akan dapat menduduki salah satu daripada tiga jawatan NP. Mereka yakin penyandang akan kekal. Begitu juga yang dikatakan oleh negarawan ulung, Tun Dr Mahathir Mohamad yang turut merasai anaknya tidak akan menang. Mungkin pandangan penganalisis politik veteran sama dengan pemikiran Tun M.

Hakikatnya inilah sering berlaku di negara ini di mana pemimpin tertinggi parti mempunyai kelebihan dalam pemilihan UMNO. Tun M pun tahu kerana beliau pernah berada di atas ketika pemilihan UMNO diadakan termasuk persaingan di antara Tengku Razaleigh dan Tun Musa Hitam. Kelebihan ini boleh dilihat dalam pelbagai bentuk termasuk isyarat yang diberikan. Tidak payahlah sebut arahan.

Oleh itu, Mukhriz Mahathir perlu sedar bahawa beliau kini sudah berada dalam politik nasional yang menyaksikan semua boleh berlaku walaupun pada awalnya gambaran yang diberikan beliau akan mendapat sokongan padu di seluruh negara. Mungkin beliau terlupa pemilihan ketua sayap berlaku lebih awal daripada pemilihan peringkat bahagian dan Majlis Tertinggi. Ataupun beliau tahu tetapi tidak terdaya untuk menahan kesan sampingan yang timbul daripada kejayaan penyandang meneruskan jawatan.

Oleh itu, penasihat MM bolehlah memberikan nasihat yang baik pada masa akan datang agar jika MM benar-benar ingin bertanding NP, beritahulah perwakilan lebih awal. Tapi ada juga yang berpendapat, bagitahu awal atau lambat, itu tidak penting. Yang pasti, Mukhriz kena tunggu dulu, setidak-tidaknya untuk kali ini. Boleh cuba lagi lain kali. Esok masih ada.






2 comments:

NGINAP SRENGENGE @ SRENGENGE said...

http://my.news.yahoo.com/mukhriz-misses-umno-supreme-council-appointment-045900006.html

jebat said...


Salam Takzim, Dato'

Menulislah lagi untuk umum. Moga dato' di panjangkan umur dan dimurahkan rezki, amin !!