Tuesday, January 10, 2012

BEBAS DAN TIADA BULU


KUALA LUMPUR 9 Jan. - Keputusan mahkamah berhubung kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim menunjukkan badan kehakiman negara bebas dan mengeluarkan pendapat serta keputusan tanpa memilih bulu, kata Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim (gambar).

"Penghakiman sudah diputuskan, dengan itu sah badan kehakiman negara ini mempunyai reputasi dan pendirian yang boleh disetarafkan dengan keputusan kehakiman negara maju berasaskan kepada "rule of law" atau keunggulan undang-undang," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Mahkamah Tinggi hari ini melepas dan membebaskan Anwar daripada tuduhan meliwat bekas pembantunya, Mohd. Saiful Bukhari Azlan.

Terdahulu dalam satu kenyataan, Dr Rais berkata, Malaysia memiliki badan kehakiman yang bebas dan keputusan tersebut membuktikan kerajaan tidak mempunyai pengaruh ke atas keputusan hakim.

Gelombang terkini dalam perubahan demokratik berani yang diperkenalkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak itu akan membantu memperluaskan ketelusan dalam semua bidang kehidupan di Malaysia, katanya.

Dr Rais memberitahu pemberita bahawa dengan keputusan itu juga, rakyat harus terus berpegang teguh kepada prinsip keluhuran undang-undang.

"Tiada siapapun berada di tahap lebih tinggi daripada undang-undang negara.

"Dan saya yakin dengan keputusan ini, pengikut dan penyokong Anwar akan merasionalkan kedaulatan undang-undang negara yang tersisip dalam Rukun Negara," katanya.

Beliau berharap tidak akan ada lagi spekulasi atau gesaan yang boleh memecah-belahkan institusi atau elemen pentadbiran negara serta perpaduan di negara ini.

"Keputusan dan pendapat mahkamah yang mencerminkan keadilan wajar kita hormati.

"Saya sendiri amat bangga dengan badan kehakiman Malaysia yang menjalankan tugas tanpa memilih bulu," katanya.

Mengulas lanjut keputusan kes itu, Dr Rais berkata, suara keadilan telah diluahkan dan menggambarkan badan kehakiman Malaysia berada pada tahap tertinggi dalam memutuskan apa yang adil dan saksama.

"Lebih daripada itu, kita mesti sedar akan kepentingan bagi kita menghormati keputusan undang-undang, pada masa sama memberi peluang untuk Gagasan 1Malaysia berkembang bagi membangunkan bangsa Malaysia yang kita perlukan," katanya.

Menjangkakan pelbagai pandangan, polemik serta kesimpulan yang bakal timbul, beliau berkata, semua itu tidak harus dilayan.

"Mari kita maju ke depan dan tinggalkan semua ini sambil kita membangunkan 1Malaysia yang kita perlukan," katanya. - BERNAMA

(Renungan Rimau : Auuummm. Nak cakap apa lagi?)

2 comments:

snow white said...

tiger,
si saiful tu kenapa sekarang baru nak berserah kepada allah? kenapa tak fikir semasa nak berserah kepada nuar brahim dulu? yang kelakarnya, dia dah berserah kepada ada orang lain lagi, kah kah kah

ibrahim yahaya said...

snow white,

better late than never.