Wednesday, February 28, 2007

ORANG MELAYU PALING BERTUAH?


Pandangan perantau asing...orang Pakistan...berniaga di Malaysia.

Orang Melayu paling bertuah di negara in. (Ye ke?) Yes.. merekalah patut kaya. Boleh buat duit banyak-banyak. Kat sini senang nak buat duit. Orang Melayu patut banyak buat duit. Banyak peluang, banyak contact. (Tiada modal...) Sini...ada program bantu orang Melayu..tapi Melayu tak berjaya juga. Ada pinjaman...tapi tak bayar balik...Tapi ada yang kaya juga...tidak boleh dinafikan.. (Ada orang tu....dia je yang dapat. Ada kenal orang atas lah). Macam-macam boleh berniaga kat sini...boleh jual perabot...boleh jual kain...kereta ...aksesori ..boleh jual macam-macamlah. Jangan tumpu satu je....Kadang-kadang satu jalan...lima peniaga Melayu jual nasi lemak...apa ni....Kontraktor pun ramai...buatlah kerja lain...jangan cari projek kerajaan saja...

Melayu banyak relax dan suka makan gaji. (Ada berniaga, ada kena kerja dengan kerajaan atau swasta. Kalau semua berniaga...siapa nak beri perkhidmatan?) Taklah...ada yang berniagapun malas...berniaga kontrak je....Dapat projek, serah kat orang lain. Kan elok buat sendiri, lebih banyak untung. (Mereka tak sabar dan tak reti...).Cubalah dulu...dalam perniagaan tiada yang gagal...cuma belum berjaya saja. Katakan matlamat kita 1,000 ringgit... kalau dapat 50 ringgit bukan bermakna kita tak berjaya, belum sampai matlamat je...rajinlah berusaha. Akhirnya akan dapat juga...berniaga bukan satu dua hari...ambil masa...nasib baik..cepatlah dapat...sabarlah.

I dah berniaga banyak tempat di Indonesia, Singapura dan di sini. Eksport barang ke Eropah berpuluh-puluh kontena. HQ di Indonesia, tapi i lebih senang duduk Malaysia. Makan senang, tak perlu takut halal ke tidak? Masjid banyak, senang nak sembahyang. Bila-bila waktu. Peraturan di sini pun mudah. Dulu nak beli kereta kena bayar cash. Sekarang, bank pula offer kita loan. Walaupun bukan warga negara. Cuba pergi negara lain, kat Indonesia atau Singapura sekali pun....makan kena hati-hati...sembahyang kena cari tempat..masjid kat Malaysia banyak...surau pun banyak...shopping complex pun ada surau....sebab banyak Melayu pergi shopping complex...suka belanja....orang lain kaya...tapi ada juga surau dibuat di parking lot saje...penuh asap dan habuk....tapi ada juga yang cantik dan kemas..ada karpet lagitu....

Shopping complex pun...ada yang tiada peniaga Melayu langsung...(Mereka yang bina, mereka bagi kat orang yang betul-betul nak berniagalah)...Tapi mengapa tiada Melayu...(Macam u cakaplah...mungkin orang Melayu tak reti berniaga). Tak tahulah...mengapa tiada peraturan untuk beri peruntukan kepada Melayu dalam semua shopping complex...(Ada kot) Shopping complex pun ada yang tak patut..(Pasal apa?) Takkan mereka benarkan jual babi kering berhadapan dengan restoran makan...dalam aircond pula tu..babi kering tu ...berbau..semua orang cium bau ...(Betul ke? Kat mana? Mungkin tak ada orang pantau kot) Tak boleh buat begitu...kena jaga sensitiviti orang lain jugalah.

Satu lagi... (Apa?) Ada juga orang suka tipu kat sini. (Siapa?) Orang Melayulah juga...Kita nak tolong mereka...dia tipu. Tawar nak jual syarikat yang ada lesen yang tidak dikeluarkan lagi...tapi ibarat beli syarikat benang kusut...dah tiga tahun tak selesai...apa ni...nak bantu dia..tapi kita yang terkena. (Mengapa tak deal dengan orang lain). Tak pernah deal dengan bangsa lain. Melayu pula...dah tipu buat muka macam tak de ape-ape saja. (Bukan semua) Betul...saya cakap melalui pengalaman...(Kerbau busuk seekor, semua terpalit la..).

Apabila jumpa kita macam tak ada apa-apa berlaku. (Indonesia macam mana, kata orang... banyak rasuah...semua kena pakai duit) Itu ada di mana-mana...tapi di Indonesia, jika mereka gagal tunaikan janji.....mereka datang minta maaf dan minta apa yang perlu dilakukan untuk menghapuskan dosa atau kesalahan mereka. Buat salah....resign...Di Malaysia, tak. Yang bersalah buat selamba je....( (dalam hati) ...Betul ke ni...buat malu orang Melayu je..)

No comments: