Friday, January 18, 2008

RACUN MEMBUNUH, APA SUDAH JADI?

Ramai yang mati di Iraq, Pakistan, Afghanistan mahupun di Thailand. Punca kematian disebabkan oleh peperangan, letupan bom atau serangan pengganas. Alhamdulillah, Malaysia sentiasa selamat daripada kejadian seumpama itu. Yang banyak mati di negara ini ialah kumpulan yang hilang akal ketika memandu atau menunggang basikal. Yang lain akibat kejadian ragut atau dibunuh oleh kumpulan tidak berhati perut.

Namun, rakyat Malaysia harus menadahkan tangan bersyukur kepada tuhan kerana tiada malapetaka yang berlaku di Kuantan semalam. Ole kerana tindakan seorang individu, seramai 88 murid terhidu racun serangga yang disembur di kawasan taman sekolah. Bayangkan apa akan berlaku jika racun itu boleh menyebabkan maut, maka 88 murid akan terkorban. Hilanglah anak muda harapan bangsa. Apakah kita mahu perkara seumpama itu terus berlaku barulah pihak berkuasa mengambil usaha untuk membendung dan memastikan ia tidak berlaku. Racun, jangan dipandang remeh. Racun membunuh. Malah, ubat yang beracun yang diperolehi di klinik atau hospital juga ditampalkan dengan sticker "racun". Ini untuk mengingatkan manusia terutama kanak-kanak.

Bagi saya, kejadian menyembur racun serangga sehingga murid-murid sesak nafas, loya dan muntah tidak sepatutnya berlaku. Jangan disebabkan kelalaian seseorang boleh menyebabkan ramai generasi muda terkorban. Tolonglah tengok perkara ini. Jangan lalai. Jangan seronok hendak "menswastakan" perkhidmatan itu dan ini sehingga nyawa boleh tergadai. Ada perkhidmatan boleh diswastakan, ada juga memerlukan pemerhatian dan pengawasan teliti. Duit boleh dicari, nyawa sudah tentu tidak boleh diganti. PIBG sekolah, bagaimana?

Ikuti berita dalam [ Utusan Online ].

No comments: