Tuesday, November 2, 2010

MENARA WARISAN PEMANGKIN EKONOMI

KUALA LUMPUR : Pembinaan Menara Warisan bukanlah satu perkara yang pelik. Ia pernah diumumkan oleh PNB pada satu masa dahulu. Namun, apabila ia dinyatakan oleh Perdana Menteri dalam Bajet 2011 pada bulan lalu, projek itu menjadi peluru untuk menghentam kerajaan.

Pihak pembangkang yang menerajui usaha pembangkangan pembinaan menara itu termasuk mewujudkan facebook tertentu kini mengembar-gemburkan usaha menggerakkan ekonomi negara. Mereka menggunakan isu seperti kos untuk menagih simpati daripada orang ramai.

Apa yang mereka tidak nyatakan ialah mengenai usaha kerajaan untuk menggerakkan ekonomi menerusi projek kerajaan dan swasta. Pembinaan projek besar bukanlah anih kecualilah ia dibuat tanpa sebarang tujuan atau akhirnya menjadi gajah putih.

Projek ini sebenarnya tidak menimbulkan sebarang masalah jika ia tidak dianggap masalah. Namun, pihak pembangkang merasakan inilah cara untuk menarik sokongan golongan tertentu. Oleh itu, mereka dengan selesa menggunakan isu kos bagi membangkang projek itu.

Namun, DIY yakin PNB akan terus melaksanakan projek yang dapat membangunkan ekonomi negara dan tidak peduli dengan pembangkang yang hanya mahu menimbulkan isu sensitif demi kepentingan pemimpin dan parti itu.

No comments: