Wednesday, January 18, 2012

POK POK BUJANG LAPOK

Oleh Noor Hasilah Ismail (AgendaDaily)

CYBERJAYA : Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim (gambar atas) berkata tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim melabel sebahagian undang-undang negara Malaysia terutama yang babitkan hak golongan gay sebagai lapuk kerana dia mungkin menjadikan isu itu sebagai asas peribadinya.

“Saya kira beliau ingin jadikannya sebagai asas peribadinya. Seksyen 377b di bawah Kanun Keseksaan telah ujud sejak dunia terbentang. Islam mencegahnya. Agama Kristian pun begitu, Judaism pun begitu. Jadi tidak ada sebab kenapa Anwar harus memberi satu penilaian baru terhadap diri beliau ataupun undang-undang negara,” katanya.

Dr Rais berkata demikian kepada pemberita selepas menyampaikan geran Dana Pembangunan Industri Kreatif (DPIK) Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) kepada 19 buah syarikat animasi dan pembekal kandungan tempatan di Cyberjaya, Isnin.

“Kanun Keseksaan itu sudah cukup untuk mencerminkan apa yang dikatakan sebagai undang-undang negara. Kalau situpun tidak cukup, kita bersandar kepada Islam yang juga menyatakan bahawa liwat itu adalah dosa yang tak dapat diampun dan ditegah oleh agama sendiri.”

Mengulas artikel yang disiarkan dalam majalah antarabangsa, The Economist, Sabtu lalu yang melabelkan Anwar sebagai pemimpin yang tidak boleh dipercayai, Dr Rais berkata, berikutan komen itu kini penilaian antarabangsa terhadap Anwar yang sebelum ini positif pasti akan beralih kepada negatif.

“Komen itu adalah komen yang objektif kerana The Economist telah mengikuti gerak kerja dan gerak laku Anwar sekian lama. Dengan pandangan mereka itu, sekaligus, nilai antarabangsa berhubung dgn Anwar Ibrahim tentunya beralih daripada yang kononnya positif sebelum ini kepada yang negatif.

“Jarang sekali sesebuah majalah yang bereputasi seperti The Economist sanggup menyatakan secara objektif pendapat seperti itu,” katanya.

Dr Rais berkata Anwar tidak akan dapat mengetepikan pandangan itu dengan begitu mudah kerana ianya sudah pasti akan menjejaskan masa depan politiknya.

Terdahulu, Dr Rais menyampaikan geran DPIK yang disediakan oleh SKKM berjumlah RM9.7 juta sebagai pendahuluan kepada beberapa produksi yang akan dilaksanakan oleh 19 syarikat yang terpilih. Jumlah dana yang diperuntukkan ialah RM15 juta dan ianya akan diberikan secara berperingkat.

Dr Rais berharap suntikan dana itu dapat mendorong syarikat-syarikat produksi tempatan mempertingkatkan kemampuan untuk menghasilkan drama, animasi dan dokumentari bermutu yang setanding dengan Jepun, Korea dan Taiwan. Turut hadir pada majlis itu ialah Pengerusi SKMM, Datuk Mohamed Sharil Tarmizi. - 16/01/12.

(Renungan Rimau : Lapuk...pok pok bujang lapok.)

No comments: