Saturday, July 25, 2015

NOVEL AZABU : SELAMAT JALAN SAYANGKU

Anding terus membaca Surah Yassin menghadap jenazah isterinya. Di belakangnya kedengaran suara kakak iparnya menjerit-jerit macam orang kena polong meminta Anding bersetuju untuk mengkebumikan jenazah isterinya di Johor Bahru.
"Boleh tak saya menghabiskan baca surah Yassin ini dulu. lepas ini kita bincang." Permintaan Anding tidak dihiraukan dan beberapa keluarga arwah isterinya terus mendesak dan membuat bising. Ketua di pejabat arwahnya, Auntie Lina pun kecewa dengan sikap kakak ipar Anding dan keluarga mereka. Dia terus bersuara. "Mengapa you orang bising-bising depan mayat ini. Tunggulah suaminya baca ayat-ayat suci dulu. Tolonglah respect mayat ini."
"You jangan masuk campur Auntie." Auntie Lina berdiam diri.... tidak mahu masuk campur lagi.
Selepas membaca surah Yassin tu, Anding terus bersuara, "Ok...ok...you nak sangat nak bawa jenazah ini ke Johor Bahru, ambillah..saya ikut saja walaupun kami nak kebumikan di Shah Alam. Puas tak hati kamu?". Mendengar kenyataan Anding itu, kakak iparnya terus telefon saudara-mara di Johor Bahru untuk membuat persediaan pengkebumian arwah isterinya.

No comments: