Thursday, October 17, 2013

SIAPA LAYAK JADI AHLI MT (2)?

Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR: Dua hari menjelang pemilihan Sabtu ini, lebih 140,000 perwakilan pasti sudah boleh memikirkan siapakah pemimpin yang mereka akan pilih sebagai Naib Presiden dan ahli Majlis Tertinggi. Ini berdasarkan pengamatan terhadap pengalaman dan kelayakan calon bertanding selain maklumat terbaru yang diterima menerusi ceramah atau majlis bersemuka dengan calon MT di tempat mereka.

Pemimpin yang pernah diberi tanggungjawab oleh pemimpin tertinggi parti sama ada sebagai pemimpin peringkat negeri atau pusat amat mudah dilihat kemampuan mereka berdasarkan 'track record' sama ada cemerlang atau lemah terutama dalam membantu rakyat di bawah.

Pemimpin yang pernah diberi peluang untuk menerajui sayap sebagai ketua atau EXCO juga mampu memaparkan kebolehan mereka dalam mengadakan program untuk ahli dan rakyat. Ini termasuk membantu golongan bawahan di luar bandar selain graduan yang memerlukan pekerjaaan. Apakah program terbaik yang dilaksanakan oleh pemimpin ini ketika diberikan kepercayaan untuk menerajui sayap?

Sudah tentulah mereka yang sering menjadi perbualan kerana kelemahan atau kelambatan bertindak dalam khidmatnya akan membentuk unsur negatif yang mengurangkan sokongan perwakilan. Pemimpin seperti ini sudah tentu tidak akan diberikan tempat apatah lagi jika ia mencacatkan program transformasi yang rancak dilaksanakan oleh Presiden parti. Mereka yang tidak mampu membawa transformasi ini perlu memberi peluang kepada orang lain untuk melaksanakannya.

Bagi yang memberikan perkhidmatan cemerlang dan terbaik terutama dalam membantu pucuk tertinggi parti dalam pelbagai transformasi yang dilakukan akan terus mendapat tempat dan diberi peluang sekali lagi. Kecemerlangan mereka sudah tentu terserlah dengan sokongan padu pengundi pada PRU13 lalu.

Bagi calon baru, segala butiran mengenai apa yang mereka hendak lakukan ketika berceramah atau menggunakan medium lain termasuk media cetak dan elektronik membolehkan perwakilan mengetahui apa yang mereka mampu buat untuk membantu parti. Selain itu, kecemerlangan mereka dalam bidang masing-masing dan bekerja keras di akar umbi pasti menjadi kelebihan untuk dipilih.

Ahli UMNO matang dalam menilai mereka yang mampu memberi khidmat terbaik berbanding individu yang hanya beria-ia benar untuk memegang jawatan tetapi gagal untuk melaksanakannya. Mereka juga tentu mengetahui ciri-ciri pemimpin yang sesuai untuk diberikan tempat bagi membantu Presiden parti menghadapi PRU14 yang akan datang.

bersambung.....


No comments: