Friday, February 15, 2008

PILIHLAH YANG BERWAWASAN DAN JUJUR

Ini tulisan ringan sempena PRU12.

Hard-T dalam blognya menyatakan saya antara blogger yang bolehlaa menjadi calon bebas pada Pilihanraya Umum kali ini. Hard-T juga memilih harimau sebagai logo saya dalam PRU nanti. Calon bebas? Terima kasihlah kerana memberikan cadangan.

Duit saya tidak banyak, oleh itu saya tidak akan bertanding sebagai calon bebas. Jika hendak bertanding, pasti memerlukan banyak wang. Berguni? Jentera berkempen bagaimana? Siapa hendak tolong mencetak poster? Siapa pula hendak memasang poster? Phening-phening. Macam mana pula jika pengundi meminta wang? Jika seorang, bolehlah bagi RM10, tetapi jika 40,000 orang atau lebih, gerentinya akan pokai.

Perkara lain yang perlu difikirkan ialah selepas menang, macam mana pula. Oleh itu, terpaksa lupakan saja. Baiklah guna tenaga, duit, masa dan segalanya untuk perkara yang berfaedah. Tidak payahlah hendak mencuba nasib seperti sesetengah pihak.

Saya tidak akan meminta untuk menjadi calon PRU tetapi kalau orang hendak memberi, jangan pula kita menolaknya. Hakikatnya, beratus ribu orang berangan untuk menjadi calon pilihanraya. Inikan pula terpijak. Turun terus dari langit. Apa lagi..

Namun bukan satu tugas mudah untuk berkempen menyakinkan rakyat untuk memilih kita. Kalau bekas Menteri pun boleh kalah, inikan pula orang baru. Kalau sudah ada track record takpelah. Ini wartawan seumur hidup. Buat berita untuk rakyat, semua lapisan.

Namun, wartawan sebenarnya adalah wakil rakyat tidak rasmi kerana semua pihak datang mengadu dan meminta pertolongan. Daripada di bawah sehinggalah yang di atas. Daripada petani hingga ke Perdana Menteri. Cuma, kita tidak memberi wang untuk menarik mereka membaca media yang kita wakili. Saya tidak memberi wang untuk mereka membeli Berita Harian (dulu-dulu), tetapi mereka perlu mempunyai wang untuk akhbar itu. Jika hendak membeli akhbar kerana penulisan kita baik atau akhbar menyiarkan berita bagus, silakan. Jika tidak suka, bolehlah pulaukan atau bakar suratkhabar itu. (tetapi balik fikir, mengapa bakar, kan elok jual sebagai paper lama). Tepuk dada.... Boleh juga baca blog atau news portal seperti MalaysiaToday atau Malaysiakini untuk mendapatkan maklumat terbaru terutama ketika PRU 12.

Parti? Yang memperjuangkan kepentingan rakyat sejak dulu lagi. Parti yang mempunyai wawasan. Parti yang mempunyai track record. Parti yang mempunyai kedudukan kewangan yang stabil dan sistem pengurusan yang cemerlang. Jika parti tidak berwawasan, macamana hendak memberi sumbangan kepada rakyat. Tiada wawasan jelas, tiadalah program berfaedah untuk rakyat. Parti yang tiada duit, bagaimana pula hendak menganjurkan pelbagai program untuk rakyat terutama kegiatan public relations. Jika tiada kedudukan kewangan kukuh, orang boleh beli kita. Tidak kiralah dalam atau luar negara. Mereka akan menentukan segalanya. Ini tidak bagus. Jika parti tidak diuruskan dengan baik, bagaimana pula hendak menjadi wakil rakyat parti yang boleh memerintah negara. Namun, yang penting, tolak calon pilihanraya yang rasuah, yang malas dan tidak suka bekerja. Tolak calon pilihanraya yang banyak cakap, menabur janji tetapi tidak dapat melaksanakannya dan malas untuk menjengok pengundi. Tepuk dada....

2 comments:

Gurindam Jiwa said...

“Inikan pula terpijak. Turun terus dari langit. Apa lagi..”

Kita panggil ni ibarat BULAN jatuh ke riba. ;-)

Sad to say that despite all the big talk, most of our voters are still politically immature.

Tepuk dada tanya iman.

Samuel Goh Kim Eng said...

Why are most of our voters
Still politically immature
When they still think as boaters
Without political updates as part of their culture

(C) Samuel Goh Kim Eng - 150208
http://MotivationInMotion.blogspot.com
http://msi.Rocky101.com
Fri. 15th Feb. 2008.