Tuesday, May 20, 2014

DYANA - STORYTELLING TERKINI DAP

Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR : Pemilihan Dyana Sofya sebagai calon DAP di PRK Teluk Intan adalah pendekatan terbaru memperhebatkan 'storytelling' parti yang selama ini mengamalkan politik perkauman.

Pemilihan seorang Melayu sebagai calon parti apatah lagi Dyana yang masih muda dan 'bergetah' adalah usaha terbaru parti itu untuk menceritakan bahawa mereka benar-benar mahu rakyat negara ini terutama bangsa Melayu yakin dan percaya bahawa DAP adalah parti pelbagai kaum.

Mereka mahu orang Melayu percaya bahawa pemimpin DAP sebenarnya tidak pernah meminggirkan orang Melayu apatah lagi mahu menyakitkan hati mereka. DAP mahu memujuk orang Melayu memilih calon-calon mereka mulai sekarang untuk memastikan perjalanan menuju ke Putrajaya.

Parti itu yakin bahawa pendekatan politik perkauman yang diamalkan sejak dari dulu lagi berjaya menambat hati pengundi Cina sehingga ada blog yang menulis jika calon DAP adalah 'seluar dalam' Lim Guan Eng, pengundi Cina tetap memilih DAP. Malah ini yang dipaparkan pada PRU 13.

Kini, DAP beralih untuk memancing 'hati' orang Melayu yang selama ini amat membenci atau tidak percaya dengan kata-kata pemimpin DAP yang sentiasa menabur sikap untuk membenci segala institusi yang mempunyai roh Melayu itu walaupun mereka tahu ia tidak akan berjaya sepenuhnya.

Oleh itu, pendekatan storytelling bahawa parti itu baik dan sukakan orang Melayu termasuk yang terbaru memilih gadis cun melecun sebagai calon diperhebatkan. DAP mahu generasi muda percaya bahawa parti itu mengamalkan sikap terbuka untuk memilih orang muda tanpa mengira bangsa.

Cuma mereka lupa bahawa kenyataan pemimpin DAP yang selama ini mengamalkan politik perkauman dalam ucapan dan tindakan tidak akan dilupakan oleh bangsa Melayu yang kuat semangat mereka.

Hanya mereka yang lemah semangat dan terikut-ikut dengan konsep pakatoon yang ingin ditiupkan oleh Sdr Anwar Ibrahim akan menyokong DAP sedangkan majoriti orang Melayu tidak boleh lupa dengan peristiwa yang dicetuskan oleh parti perkauman pada 13 Mei dan juga yang terbaru pada PRU13.

Kehebatan storytelling itu akan terhenti apabila orang Melayu sedar bahawa DAP hanya bermain sandiwara politik tahap tertinggi untuk mengabui mata orang Melayu.

2 comments:

Anonymous said...

Siapa yang tak pernak kenal bangsa ni yang sebenarnya memang tak tahu isi hati dan dendam kesmumat mereka.

Sebab tu yang muda2 senang kena gula2..

Maklumlah lahir2 semua dah ADA..jadi mereka peduli apa?

Inilah akibat tak sedar diri, tak tahu SIAPA anda sebenarnya...mudah sangat terpedaya.

Anonymous said...

Maybe that is really the only way left for orang Melayu to expect change in the political scene. The Malays must all join DAP in droves, especially the smart and able young ones. As UMNO and BN are so hell bent on keeping their tradition of keeping all dinasaurs and incompetents, what choice do young non-PAS Malays have?