Sunday, February 25, 2007

MENTERI BESAR SIHAT



Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo

Dalam rencana sebuah akhbar tempatan, MB Selangor, Datuk Seri Dr Mohd Khir Toyo diajukan soalan mengapa beliau kelihatan berlainan sekarang....lebih kemas dan muda. Jawapan beliau ialah mengamalkan diet sayur-sayuran dan kesannya berat badannya turun 14 kilogram. Tindakan ini adalah contoh yang baik dan perlu diikuti.

Menjaga kesihatan adalah penting terutamanya jika anda seorang pemimpin. Tidak kira pemimpin parti politik, persatuan atau masyarakat. Jika anda sihat, pengikut pun sihat. Sebaliknya, jika anda tidak kemas dan selekeh, maka pengikut akan mengikuti tabiat anda. Terutamanya yang paling rapat atau orang kanan.

Pemimpin politik perlu belajar daripada mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai kaedah menjaga kesihatan. Beliau akan memastikan dirinya sentiasa sihat dengan menjaga makan dan tidur awal. Pesanan ibu iaitu "berhenti makan sebelum kenyang" menjadi pegangannya. Inilah yang sukar dibuat oleh kebanyakan orang. Bukan saja makan tetapi dalam bidang apa jua pun. Ketika sedang sedap, susah hendak berhenti. Tidak hairanlah pelbagai cabaran dan tekanan yang menjelma selama 22 tahun boleh dihadapi dengan tenang dan tabah. Apatah lagi dalam politik yang penuh dengan asam garam terutama golongan yang sentiasa membuat kritikan dan cemuhan dari semasa ke semasa.

2 comments:

corporate mum said...

agreed. dr mohd khir toyo did the right thing for his career.

. said...

saya juga telah menulis mengenai isu yang sama. boleh dibaca di http://nobisha.blogspot.com/2007/02/merealisasikan-one-asia.html