Wednesday, October 20, 2010

AHLI ABU HARUNGI TEKNOLOGI BAHARU

TOKYO, Jepun : Ahli Kesatuan Penyiaran Asia Pasifik yang menghadiri Perhimpunan Agung ke 47 ABU di Tokyo Jepun, berakhir hari ini yakin segala cabaran sekarang perlu dijadikan peluang dan pendorong terbaik memperbaiki prestasi mereka.

Perkembangan teknologi terbaru termasuk keperluan melaksanakan segera projek pendigitalan, perkhidmatan definisi tinggi dan program tiga dimensi adalah ramuan utama bagi memastikan penyiar terus relevan pada masa akan datang.

Kemunculan rangkaian sosial banyak mengubah kehidupan seharian dan konsep penyiaran tradisi perlu anjakan besar termasuk menggabungkan dengan internet dan medium lain dalam menyampaikan kandungan bermutu dan terbaik.

Hari ini, dua sesi perbincangan diadakan berhubung kedudukan industri penyiaran sekarang dan pada masa akan datang. Ini membabitkan penggunaan landasan dan model berangkai seperti gabungan penyiaran dan laman web.

Pada sebelah pagi, perbincangan tertumpu kepada 'masa depan' penyiar dalam mengharungi kemunculan pelbagai teknologi dan peralatan baru dan sebelah petang pula menyentuh persiapan ahli ABU dalam projek pendigitalan radio dan televisyen.

Perbincangan Sesi Topik Utama dibahagikan kepada dua kumpulan iaitu penyiar swasta dan penyiar awam. Panel perbincangan termasuk pegawai-pegawai kanan dari Reuters, Disney-ABC dan pengurusan tertinggi penyiar dari Jerman, Republik Korea dan Thailand.

Ahli panel mengingatkan anggota ABU bahawa sebagai penyiar, mereka menghadapi pelbagai cabaran dengan kemunculan media baru seperti perkhidmatan internet dan penggunaan telefon bimbit sebagai medium penyampaian kandungan.

Ketika ini, perkhidmatan rangkaian sosial seperti internet, youtube dan twitter berkembang pesat memberi saingan terus kepada penyiar. Cabaran dan saingan ini membolehkan ahli ABU memikirkan apa pendekatan dan strategi terbaik menyampaikan maklumat serta kandungan secara cepat dan berkesan.

Setiap penyiar perlu menghadapi kemunculan media baru dengan hati terbuka dan bersedia melakukan perubahan terutama memperlengkapkan infrastruktur berteknologi tinggi dan terkini supaya terus relevan pada masa akan datang.

Persoalan timbul tentulah kos dan kecepatannya yang perlu diselesaikan segera oleh penyiar sama ada menerusi pelaburan swasta atau pemberian geran kerajaan.Penyiar swasta kini menggunakan perkhidmatan lain seperti telefon bimbit, televisyen kabel, internet dan perkhidmatan sosial lain.

Penyiar awam di rantau Asia Pasifik perlu segera melaksanakan program pendigitalan seperti rakan mereka di Amerika Syarikat dan Eropah agar mereka mampu bersaing dengan penyiar swasta dan pembekal kandungan menggunakan medium lain.

Posting kedua - 11.50 pagi

TOKYO, Jepun - Pembentangan dua kumpulan penyiar dalam Special Topic Session iaitu penyiar swasta dan penyiar awam. Penyiar di seluruh dunia menghadapi cabaran dengan kemunculan media baru seperti perkhidmatan online dan telefon bimbit.

Perkhidmatan rangkaian sosial telah berkembang melebihi penyiar dan penonton, membolehkan para peserta memikirkan apa yang terbaik untuk dilakukan pada masa akan datang.

Kesimpulan sesi pagi ini ialah setiap penyiar perlu menghadapi kemunculan media baru dengan hati terbuka dan bersedia untuk mengadakan perubahan dan memperlengkapkan teknologi terbaru supaya terus relevan. Persoalannya tentulah kos dan kecepatannya.

Penyiar swasta telah menggunakan perkhidmatan lain seperti telefon bimbit, televisyen kabel, internet dan perkhidmatan sosial lain. Penyiar awam perlu juga bersedia melaksanakan program pendigitalan agar mereka mampu bersaing dengan penyiar swasta.

Posting Asal - 7.50 pagi

TOKYO, Jepun : Dua sesi perbincangan di sebelah pagi dan petang sempena Perhimpunan Agung Kesatuan Penyiaran Asia Pasifik (ABU), hari kedua hari ini.

Sebelah pagi mengenai 'masa depan' yang membincangkan pelbagai teknologi dan peralatan baru manakala pada sebelah petang mengenai bagaimana persediaan ahli ABU dalam projek pendigitalan radio dan televisyen.

RTM akan membentangkan satu kertas bertajuk "Menghadapi Era Digital : Langkah RTM ke Hadapan" pada sebelah petang.

No comments: