Tuesday, April 27, 2010

BUKA MATA DAN BUKA HATI

Mengapa ramai pengundi Cina memilih calon PKR? Jawapannya bukanlah kerana mereka suka sangat kepada calon itu tetapi kempen halus yang dimainkan oleh DAP yang meminta pengundi Cina memilih PKR sama seperti memilih DAP. Apakan tidaknya, kerana PKR kini dibayangi dan dikuasai oleh bukan Melayu dan menerima arahan daripada DAP. Oleh itu, tidak hairanlah ramai pemimpin Melayu dalam PKR kini mengundur diri atau keluar parti.

Bagi DAP, apa yang berlaku dalam PKR adalah rahmat kepada mereka. Ini secara tidak langsung memberi mereka laluan mudah untuk mempengaruhi pemimpin utama PKR. Jika pemimpin utama sudah dipengaruhi, maka segala jarum halus boleh dijalankan untuk mencapai cita-cita mereka bagi 'memerintah negara ini'. Ketika itu, walaupun pemimpin utama negara mungkin Melayu tetapi pemimpin DAP sebenarnya memainkan peranan.

Oleh itu, masyarakat Cina perlu memahami bahawa 'permainan' DAP ini tidak akan menguntungkan mereka. Ini kerana jika hasrat sebenar DAP untuk memerintah negara ini menerusi PKR, maka lambat-laun tembelang mereka akan pecah seperti mana yang berlaku di Pulau Pinang dan Selangor. PKR dikuasai oleh DAP di Selangor. Tidak percaya tanyalah MB yang pasti akan menidakkan kebenaran itu.

Permainan itu sudah pasti tidak digemari oleh bangsa Melayu yang sentiasa mendokong hasrat untuk melihat segala hak mereka dipelihara mengikut Perlembagaan. Jika ketika itu, mereka melihat bahawa ada urusan untuk mengganggu pemberian hak itu, sudah pasti ramai yang boleh membuat ramalan apa yang akan berlaku.

Seperti yang pernah diutarakan oleh Perdana Menteri kedua bahawa, 'Jika orang Melayu gembira, orang lain di negara ini akan gembira. Begitu juga sebaliknya jika orang Melayu tidak gembira'. Ungkapan ini tidak susah untuk difahami dan sebagai rakyat Malaysia kita perlu memastikan permainan yang tidak menguntungkan negara perlu ditolak demi memastikan kesinambungan keamanan dan kemakmuran di negara ini.

11 comments:

berita lembah pantai said...

Setuju. Yang bestnya tengok PAS menjahanamkan semua gain mereka sejak reformasi 1998. Bodoh betul!

Analisis Hulu Selangor (1): PAS Biggest Loser?

Anonymous said...

baik labur 3 juta yang nazib janji pada sekolah cina di KKB kepada kawasan melayu yang sokong BN

Anonymous said...

Cina dah lama tipu Melayu. Depa menjadikan puak depa sangat penting kepada PKR, BN dan PAS.Kerana nak dapat undi depa, semua pemimpin Melayu berkorban dengan janji dan pembangunan. Last2depa dapat jugak pembangunan tapi benci pada BN tetap sama. Wahai pemimpin Melayu, bila lagi nak sedar? Kesianlah pada anak-anak Melayu yang sikit demi sikit keselesaan dan hak dikorbankan untuk puak ini.

Jalak Lenteng said...

asalamulaikum d.tiger,

Pakatan mekar kerana ada Anwar. Dap licik memainkan perasaan PAS-PKR dgn memberikan harapan bahawa Anwarlah bakal PM terbaik. Padahal jika Anwarlah PM, maka tak ubah sebagaimana Nizar jadi MB di Perak. Hikmahnya, apabila kuasa dimiliki di Perak, terserlah DAP membonekakan melayu. Maka itu, dlm konteks kerajaan persekutuan Anwarlah orgnya. Jika tiada Anwar, siapa DAP nak harapkan? Sedangkan dulu bertemu mata dgn PAS pun tak mau.

Sebenarnya org cina di M'sia ni mengidam nak jadi mcm cina di S'pore. Mereka tamak, kuasa ekonomi & politik kalau blh nak bedal belaka. Tapi mereka lupa, kenapa arwah Tun Razak dulu tubuh MAGERAN? Kenapa buat rukunegara & DEB? Jawabnya, itu semua nak seimbangkan sosioekonomi kaum negara kita.

Soalnya skrg, setelah org cina menggenggam kuasa ekonomi apakah kuasa politik di bumi ini pun nak dikaut? Mereka kena fokus kpd perpaduan kaum, bukannya nafsu tamak haloba hingga lupa diri bahawasanya mereka ini di M'sia bukannya di S'pore.

Anonymous said...

to anon 4.27pm:

duit 3juta tu bapak lu punya kah? atau bapak najis punya? itu duit rakyat. tolong bezakan hitam dgn putih. jangan asyik tulis tanpa pakai otak. malu satu kampung. nanti anak you pun macam engkau... susah.

to duniatiger:

hanya melayu umnoputra yang akan "tak gembira:.
yang lain2 semua ok, yakni melayu pandai (bukan-umno), cina, india, kadazan, dusun, iban...semua gembira bila UMNO dikuburkan.

4RAKYAT

Anonymous said...

to duniatiger:

benarkah apa yang Chou Z Lam cakap di malaysiakini? tolong jawab kalau sudi.

i thought you are a government servant?? or are you an umno servant??

govt = taat kepada raja dan rakyat.
umno = bukan raja, bukan rakyat. hanya parti politik.

Anonymous said...

to jalak lenteng 11.36am

i) agreed. malaysian chinese should change their mindset. this is malaysia. not singapore. most major items should berpaksikan adat melayu/bumiputra ala malaysia. malaysian chinese/indians should not think that they are living in china/india. but where to draw the line.... this is what the politicians from both sides are slogging it out.

ii) that is why, umno malaysia wajib dikuburkan.

i dont know if you see what i mean. yes, umno malaysia wajib DIKUBURKAN. biar all things melayu/malaysia flourish and berkembang mekar, tapi untuk mencapai hasrat ini, umno malaysia WAJIB DIKUBURKAN.

the sooner the better.

umno malaysia is not malays. malays are not umno malaysia. umno malaysia is just a political party created in the 1980s by mahathir.

umno malaysia is NOT umno. umno was killed by mahathir in the 1980s.

dato onn jaafar died outside umno.
tunku died outside umno malaysia.
tun hussein onn died outside umno malaysia.

lastly, giving your lines of argument, i wonder, if there is no d.a.p. in malaysia, how would you argue your political points?? to me you look at everything from a melayu angle. asal melayu, everything ok. melayu this melayu that.

can talk logic or not? i want mca and mic dikuburkan bersama umno malaysia. then, the whole country will prosper. pasal apa?? pasal para lanun2 darat dah mati. molek. cantik. bagus.

4RAKYAT

good man said...

It is undeniable that malays are stupid, incapable and lazy. Why don't they just humbly admit the facts and repent and learn from other races especially Chinese?

What is the point to argue here and wasting time again?

From the first onwards we were merely telling the truths. It wasn't us who think that way but their own Badawi as well.

All malays should go and read the newspaper, even Badawi is ashamed of maintaining the NEP after 34 years of implementing it and these malay baboons are still asking for it.

Even Badawi wanted them to compete on a level playing field.

So what does all these tell the world? It sends a very clear message that it is malays themselves who are incapable and lazy and they don't even want to admit it and make a change!

That is the biggest shame of all.

Can't you see, it is all back to square one. Year in, year out, some talk for half an hour, some one, some two. Some sing, many belt out their most recent released 'pantun'.

After all. Malays are good at that. Suggestions after suggestions, some good, some impossible to realize.

But, do you see any of these materialised? Hardly. Why, why and why???

Because the malays can never change. Never! Why?

The leaders forgot it or were they simply didn't want to address and admit that the actual disease is the malays and the remedy itself is also, the malays. They can never change. What is it about the malays?

Firstly as you all know, they are a lazy species. Since the beginning of time they have been like that. Even the encyclopedia called them as lazy people. I think those British with their accent tried to call them 'malas', and if you put 'y' in, it becomes 'malays'.

Embracing Islam make them a worse lot. Now they have a license to kill anything that gets into their way.

Malays are ungrateful lot. In reality, they just can't live or open their minds for others. When Mahathir said that they are complacent, they put him in jail. When Mahathir encouraged them to learn English language, they got angry with him, saying it is a 'bahasa penjajah'.

When other races 'maju', they got angry with them too. That was why at the end of Mahathir his regime, he said this, "I have achieved greatness as a prime minister, but I only fail in one thing, changing the malays."

Well, nothing to be surprised about anyway since Mahathir is not really a malay, and I guess that was why the malays were angry with him.

Drug abuse, hate, incest, liberal extremism (culture of miniskirts and gay marriages), murder, parochialism, racism, rape, religious fanaticism, snatch theft, spoilt bratty behavior, tribalism, wife abuse, child abuse, all that is associated with the malay race.

To them, malay is the biggest impediment towards building a truly Malaysian nation, and should be chucked into the dustbins of history.

A genetically flawed race cannot be fixed by politically. Nature will take its course and globalization will put them out to pasture.

What have we got now?

Brain drain, economic disparity getting wider, poor education system, racial segregation, widespread corruption, inefficiency and uncompetitive on the government departments and others.

Sad. Sad. Sad. The question asked by many of my fellow Chinese is this - Why can't you just tell the malay peoples to adopt Chinese culture which is superior?

From research, this peninsular was part of the Siamese empire way before these malays from Indonesia invaded it.

Still so thick skin, don't want to go back to Indonesia!

Anonymous said...

TO GOODMAN 6.32AM

i) only umno malaysia needs DIKUBURKAN. malays as a race are ok. as is chinese and indians and the rest. but that political party (corrupt to the core) should be buried.

ii) are you a cybertrooper trying to incite racial hatred?? what's this tangent about malays being lazy or stuff?? most of them have been conditioned/brainwashed by years of umno malaysia's indoctrination. add that with years of tv 3-suku, berita hairan, utusan meloya, what do u get?? u think these malays want to be like that?? put yourself in the same conditions for generations, i am quite sure u would turn out the same - more or less.

iii) we need to extend a hand out to help those deprived of opportunities. we are not asking (and we CANNOT ask) the malays to adopt chinese or indian cultures. this is malaysia. you want chinese culture to fluorish?? sure, after u admit and carry the malay(sian) culture well on your shoulders. chinese culture cannot come before malay(sia) culture. this i pertahankan. but it must be led by other malay leaders. umno malaysia wajib dikuburkan. let other malay leaders take over. that will pacify most malays. but these malays have to SEE THE LIGHT before they can reciprocate in kind. your comments only serve to drive them away, into the loving arms of the parti lanun bernama umno malaysia. is that what u want??

iv) the chinese, in particular, in malaysia, has more than 5000 years of cultural reference. this is no doubt an advantage and has moulded their thinkings/life for as long as they can remember. they have this and that and they are all over the world. the malays on the other hand have only malaysia. yes, this country where you and me are sharing with them. umno malaysia leaders (pirates) have raped them in succession over the past so many generations. the fact that most malays still dont realise this is NOT their fault. it is as much ours as it is theirs. we are pushing them away (people like you especially) and it is not making it any easier to embrace them. you wanna play hardball?? i can guarantee you only one result - total destruction of this country we call home. sure, some of us are lucky enough and has the means to migrate to greener pastures but what about the rest of them who has nowhere else to go? what is your "plans" for them?? is this your thing? just throwing tantrums and acting like a spoiled little brat???

answer me, are you against malays as a race or are you against the system?? by that i mean umno malaysia (they've been the pemerintah from day one). answer me.

4RAKYAT

Anonymous said...

To Good Man,
To whatever theory you may apply but still would not qualify you the chinese as people of the land.
For god's sake don't play the Singapore tune here.....Chinese from China.....Indian from India and Malays from Java Island......all equal as migrants...
LKY may have been successful in changing the history of Singapura......but LKS is yet to do that....
If the British that brought you migrants to this country can recognise the rights of the Malays,why is it so difficult for you to accept it.
If you do not accept the Constitution and subsequent social contract,you do not qualify to be a citizen of this country.

Anonymous said...

Saya setuju duniatiger. Parti DAP adalah satu parti chaunist dan extreme yang hanya pandai exploit untuk kepentingan kuasa politik Cina. Tetapi, pada keseluruhannya kaum Cina adalah orang yang baik hati dan rajin buat business.Saya katakan sedemikian kerana lihat apa telah jadi kepada nasib orang India di Kampong Bauh Pala Pulau Pinang.Sebelum menguasai kerajaan negeri P.Pinang berjanji macam-macam kepada orang India. Tetapi apabila sudah menang DAP mengusir keluar orang India dari kampong mereka.Malah kandang lembu mereka pun di pecah. Orang kampong Buah Pala sekarang benci kepada DAP kerana kena tipu. DAP tak pandai tadbir kerajaan tapi pandai komen orang itu dan ini tak betul. Pihak pelabur di P.Pinang semakin kurang dan banyak orang kehilangan keraja di kilang-kilang. Banyak orang susah dan menderita di P.Pinang. DAP KAWAN DENGAN HINDRAF untuk dapat undi India. Tetapi sekarang DAPA kata HINDRAF itu adalah 'DANDRUFF' sakit kulit yang harus dibuang.Inilah cara taktik DAP. Orang India sudah sedar taktik kotor DAP. Orang India,Cina dan Melayu sudah tolak calon PKR, Zaid Ibrahim di Hulu Selangor kerana taktik kotor DAP. Saya harap orang SIBU di Sarawak pun sedar tentang niat DAP dan tolak DAP.