Monday, September 6, 2010

MELAYU GUMBIRA SEMUA GUMBIRA

KUALA LUMPUR 5 Sept. - Perpaduan rakyat pelbagai kaum di negara ini akan terus retak jika orang Melayu berpecah-belah kerana kunci utama kepada keharmonian negara terletak di bahu masyarakat bumiputera itu.

Pensyarah politik Universiti Sains Malaysia (USM), Prof. Dr. Ahmad Atory Hussain berkata, api perkauman yang dinyalakan pihak tertentu adalah berpunca daripada sikap orang Melayu sendiri yang enggan bersatu-padu. Situasi itu jelasnya, melemahkan kuasa orang Melayu sehingga ada pihak bertindak 'menangguk di air keruh' untuk menjejaskan kestabilan politik dan keharmonian negara. "Apabila Melayu dilihat sudah lemah dan tidak berdaya, kaum lain akan memandang rendah dan mempertikaikan kredibiliti orang Melayu untuk memimpin negara. "Justeru, perpaduan di kalangan orang Melayu perlu diperkasakan terlebih dahulu kerana ia merupakan kunci kepada keharmonian negara ini," katanya.

Beliau berkata demikian bagi mengulas peringatan berterusan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah dan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sejak kebelakangan ini berhubung nasib orang Melayu jika mereka tidak bersatu-padu.

Yang Dipertua Pertubuhan Perpaduan Melayu Kedah (Pemikad), Abdul Ghani Mehat pula berkata, pergolakan yang berlaku di kalangan pemimpin memberi gambaran bahawa orang Melayu tidak mampu memerintah negara dengan baik. "Sehubungan itu, kaum lain mula terdorong untuk mengkritik dan menyuarakan keinginan masing-masing meskipun bertentangan dengan Perlembagaan negara," katanya.

Sementara itu Presiden Teras Pengupayaan Melayu (Teras), Mohd. Azmi Abdul Hamid berkata, keharmonian negara ini akan terpelihara jika hak semua kaum dihormati seperti yang dipersetujui dalam Perlembagaan Persekutuan. "Perlembagaan memperuntukkan banyak keistimewaan untuk dijadikan 'senjata' dalam memperkasakan masyarakat Melayu.

Veteran UMNO, Tan Sri Zaleha Ismail pula berpendapat, usaha mempertahankan perpaduan dan keharmonian negara adalah tanggungjawab semua pihak tidak mengira bangsa atau agama.- UTUSAN.

(Renungan Rimau : Dah lama bagi tau dahhhh)

1 comment:

jebat said...

Salam Takzim DIY,

Macam mana Melayu nak gembira?

Ada pemimpin - Pemimpin pengecut.

Ada Ulamak - Ulamak songsang.

Ada sarjana - sarjan mengantok.

Ada menteri -Menteri Rasuah.

Ada imam - imam munafiq.

Apa lagi yang Melayu boleh banggakan?.