Thursday, May 3, 2012

MARI MAKAN AISKRIM

Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR : Malam tadi, bersembang dengan beberapa kengkawan mengenai Bersih 3.0. Macam-macam pandangan yang keluar apatah lagi ada yang sempat berada berdekatan dengan Dataran Merdeka pada hari keganasan berlaku.

Dalam banyak-banyak bahan yang dikeluarkan perkara yang menarik ialah siapa menang kali ini. Ramai yang bersetuju bahawa Kerajaan di bawah pimpinan DS Najib Razak menang dalam perang minda kali ini. Hujah mereka mudah dan tidak memerlukan ahli saintis nuklear untuk menghuraikannya.

Pertama ialah hasrat penganjur untuk membawa beratus ribu pendemonstrasi tidak tercapai tetapi hanyalah lebih kurang 25,000 hingga 30,000 yang hadir. Kedua ialah penganjur menjanjikan demonstrasi yang aman tetapi bertukar kepada keganasan sehingga menyebabkan lebih 20 anggota polis cedera dan dua terpaksa di masukkan ke wad. Ketiga ialah ketika polis berdiri tanpa membawa senjata ada pihak yang membuat provokasi terutamanya selepas mendapat isyarat daripada DS Anwar Ibrahim. Banyaklah lagi hujah yang mengatakan kerajaan menang kali ini tetapi orang ramai boleh berfikir dengan bijak.

Oleh itu, setelah menang apa hendak buat? Jawapannya ialah memaparkan apa yang ingin dibawa oleh penganjur iaitu mengatakan pilihan raya di negara tidak adil tiba-tiba bertukar menjadi isu politik termasuklah Lynas dan pelbagai lagi perkara yang sudah dijelaskan oleh PM. Maka berfikirlah orang ramai mengapa demonstrasi perlu diadakan sedangkan PSC sudah diwujudkan manakala 7 daripada 8 perkara sudah dilaksanakan. Apa lagi yang ingin ditipu oleh penganjur untuk menghasut orang ramai.

Dalam pada itu, ada juga yang mengeluarkan hujjah mengenai tindakan Ambiga yang beria-ia benar untuk membuat kacau agar memberi ruang kepada pembangkang untuk memerintah. Hujjah yang diberikan ialah DSAI menawarkan Ambiga untuk menjadi Duta ke Amerika Syarikat jika negara ini berjaya ditawan tidak kira dengan cara apa sekalipun. Maka, oooooooo pun panjanglah keluar daripada mulut beberapa orang kengkawan.

Dalam pada itu, tatkala membincangkan mengenai Bersih 3.0, ada pula yang meluahkan rasa marah, "Mangkuk hayun betul, ketika isu Bersih ini tengah panas ada pula gambar orang tengah makan aiskrim dikeluarkan. Rosak rancangan." Tetapi luahan itu disangkal oleh seorang lagi kawan, "Apa salahnya keluar perkara itu kerana selama ini kerajaan hanya menjadi ahli bomba memadam api tetapi kali ini pembangkang pula yang perlu memadamnya,". "Isu itu tentu tak laku kerana mereka boleh pusing kata ini semua konspirasi kerajaan".

"Hai, pasal hisap aiskrim pun kerajaan punya kerja ke?" tanya seorang kawan. Kami beredar dan mencari kalau ada di sekitar tempat menjual ais krim. "Mengapa nak makan aiskrim pulak?".

"Kenalah makan aiskrim betul...mana boleh hisap sendiri punya?". Kami beredar. Dalam fikiran, apa nak jadi dengan dunia sekarang ini. Yang betul pun orang tak percaya. Yang dah condong pun, orang kata tegak. Dan yang basah pun, orang kata kering. Entahlah. Marilah kita makan ais krim.

No comments: