Thursday, August 23, 2012

MOKHZANI - WINNABLE CANDIDATE?

Oleh Mummy Rokiah


Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Datuk Paduka Ahmad Bashah Md Hanipah mengingatkan rakyat negeri Kedah supaya jangan mengulangi kesilapan dalam memilih kerajaan pada pilihan raya umum (PRU) ke-13 akan datang.
Kononnya kesilapan yang dilakukan pada PRU 2008 perlu ditebus bagi memastikan kebajikan rakyat terpelihara.
Persoalannya siapakah yang membuat kesilapan, rakyat Kedah kah atau kepimpinan BN/UMNO Kedah pada ketika itu? Mustahil rakyat yang membuat kesilapan. Yang sebenarnya rakyat ingin menghukum BN/UMNO Kedah yang ketika itu kerana mereka tidak berjiwa rakyat dan rakyat sudah ‘fed up’ dengan kerakusan kuasa dan harta barisan kepimpinan Kedah dan mereka ingin mengajar BN/UMNO yang sedikit kurang belajar.
Realitinya sehingga ke hari ini suhu sokongan rakyat kepada BN/UMNO Kedah masih terkapai-kapai dan masih memerlukan mesin bantuan hayat. Masih teraba-raba mencari calon-calon ‘winnable’.
Pendekatan soft power Ustaz Azizan dilihat sebagai ‘rakyat friendly’ malah Ustaz Azizan sanggup tidak tunduk kepada golongan radikal dalam partinya sendiri seperti Mahfuz Omar yang meletakkan jawatan sebagai Pengerusi Kedah Sato Sdn Bhd GLC Kerajaan Kedah kerana tidak sebulu dengan Ustaz Azizan.
Ustaz Azizan juga tidak merongkah struktur operating procedure tinggalan Kerajaan BN/UMNO Kedah malah masih menyimpan rapi peti-peti rahsia yang berisi ulat MB Kedah yang sebelumnya.
Mokhzani berkopiah lebai mendekati rakyat di Merbok
Terkini, perkembangan politik Kedah yang menarik sepanjang bulan Ramadan ini yang mendapat perhatian sejuk ialah anak Tun Mahathir. Ramai rakyat Kedah menarik nafas lega apabila Mukhriz disebut-sebut akan menjadi MB Kedah kalau BN/UMNO Kedah kembali menguasai Kedah tetapi tidak ramai yang melihat seorang lagi tokoh anak Tun Mahathir yang tidak kurang pengaruhnya iaitu Datuk Mokhzani.
Beliau dilihat sebagai winnable candidate khasnya kawasan Parlimen Merbok. Kawasan tersebut yang pernah diwakili Tun Daim Zainudin dan Tan Sri Zainudin Maidin adalah kawasan yang berkembang pesat memerlukan tokoh nasional seperti Mokhzani. Menurut sumber beliau bukannya asing di kawasan tersebut malah pernah menjadi Ketua Pemuda UMNO Merbok, Bendahari UMNO Negeri dan begitu kerap turun ke kawasan tersebut sejak 1999 lagi tanpa publisiti murahan. Cuma tangga politik beliau seringkali dicantas kepimpinan UMNO kawasan tersebut.
Kerapkali apabila diajukan soalan kepada beliau, bagaimana jika beliau menjadi calun dalam PRU13 yang akan datang jawapannya adalah beliau tidak bercita-cita untuk menjadi wakil rakyat dan hanya memberi sokongan kepada parti. Realitinya inilah calun yang harus diberi pertimbangan yang tidak gila kuasa.
Dalam sebuah majlis di kawasan beliau baru-baru ini wajah beliau berubah sama-sekali dengan memakai kopiah putih mendekati rakyat akar umbi. Mokhzani adalah calun yang harus diberi perhatian.

1 comment:

Anonymous said...

Dinasti Mamakthir semakin menjadi Realiti tak lama lagi, dah.

Orang lain tak berketurunan Kerala tak payah mimpikan peluang nak jadi MB.