MML2012 -
DUTA BUDAYA MALAYSIA
DI EROPAH
Oleh
Ibrahim Yahaya
Mengapa kita perlu mempromosikan seni budaya dan warisan Malaysia di luar
negara? Sudah tentulah untuk memaparkan pakej kebudayaan, kesenian, hasil tani,
makanan dan pelancongan ke persada dunia.
Program promosi seperti
Minggu Malaysia London bertujuan meningkatkan lagi imej Malaysia di Eropah dan
menarik lebih ramai pelancong ke negara ini.
Mereka pasti tertarik
melawat Malaysia setelah menyaksikan pelbagai bentuk pameran produk makanan dan
kraf tangan serta persembahan kebudayaan. Selain itu, ditonjolkan juga resipi
perpaduan rakyat Malaysia.
Selain meningkatkan
bilangan pelancong, masyarakat antarabangsa pasti semakin arif mengenai seni
budaya dan warisan negara menerusi program promosi itu. Ini diperlihatkan dalam
jumlah kutipan hasil jualan produk negara. Promosi di London dalam tempoh tiga
tahun mulai 2006 mencatatkan jualan produk lebih RM1.8 juta.
Terbaru ialah usaha mengadakan promosi selama lima hari di Kota London
anjuran Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK) bersama
Kementerian Pelancongan bermula 6 Oktober ini.
Program Minggu Malaysia London 2012 (MML2012) akan diadakan di South
Bank, London.
Penyertaan Malaysia kali ke-4 ini
yang bertemakan “Faces of 1Malaysia” akan memperkenalkan seni budaya, warisan
dan kepelbagaian cara hidup di Malaysia yang mencerminkan kehidupan bersatu
dalam kepelbagaian (unity in diversity)
ke peringkat antarabangsa.
Berdasarkan statistik,
pelaksanaan program MML pada 2006, 2007 dan 2008 mencatatkan rekod
memberangsangkan kepada ekonomi negara dengan adanya pertambahan dari segi
jumlah pelancong luar negara ke Malaysia pada tahun-tahun berkenaan.
Carta statistik kemasukan warga British dan Eropah
ke Malaysia dari 2006 hingga 2008 adalah seperti berikut:
Tahun
|
British
|
Belanda
|
Perancis
|
Jerman
|
Itali
|
2006
|
252,035
|
46,065
|
49,378
|
66,171
|
26,248
|
2007
|
276,213
|
55,604
|
59,456
|
78,598
|
31,576
|
2008
|
370,591
|
90,802
|
86,030
|
111,525
|
38,945
|
Program MML yang
diadakan sejak 2006 mendapat sambutan berdasarkan peningkatan pengunjung da
jualan produk kraf serta makanan selama seminggu program diadakan.
MML pertama diadakan
pada 17 hingga 21 Mei 2006 di Convent Garden, London. Ia mencatatkan kehadiran
pengunjung 55,000 orang dari 68 negara. MML kedua diadakan pada 6 hinga 10 Jun
2007 di tempat yang sama mencatatkan kehadiran pengunjung 79,500 dari 68 buah
negara.
Pada 30 Julai hingga 3
Ogos 2008, MML diadakan buat kali ketiga di Potters Fields Park, London.
Perubahan tapak yang lebih sesuai
memaparkan peningkatan pengunjung kepada 117,152 orang dari 90 buah
negara.
Kali ini, MML2012 akan dirasmikan oleh Dato’ Seri Utama Dr. Rais Yatim,
pada 6 Oktober manakala penutupan oleh Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr Ng
Yen Yen pada 10 Oktober.
Sebanyak 25 buah gerai
dibuka bagi melaksanakan program seminggu dengan pengisian beberapa aktiviti
termasuk persembahan kebudayaan dan seni silat berkonsepkan
1Malaysia; demonstrasi kraf dan jualan kraf; pameran dan jualan karya-karya
seni visual; peragaan fesyen dan tekstil dan permainan tradisional Malaysia.
Dr Rais yang pernah
mengetuai delegasi Malaysia pada 2006
menganggap MML adalah duta budaya yang menampilkan kepelbagaian negara
multietnik kepada masyarakat Eropah.
Baginya, ia satu
pendedahan kepada generasi muda Eropah terutamanya di Kota London untuk
mengenal Malaysia dari dekat dan melihatnya sebagai satu negara timur membangun
dan maju.
No comments:
Post a Comment