Tuesday, December 11, 2012

ANWAR IBRAHIM SELAR ZAM


Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR : Ketua Umum Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, hari ini amat marah dengan kenyataan bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin, terhadap BJ Habbibie yang disiarkan oleh Utusan Malaysia semalam yang disifatkan sebagai jelek.

Bekas Timbalan Perdana Menteri itu menyifatkan serangan jelek ZAM ke atas bekas Presiden Indonesia, BJ Habibie seperti yang diterbit semalam oleh akhbar UM semalam.

Dalam satu kenyataan, DS Anwar menyatakan tulisan Zainudin Maidin sememangnya diketahui dangkal (mediocre) dan beliau mewakili sosok elit UMNO yang berprasangka keji terhadap negara Indonesia. 

Menurutnya, ramai sedia maklum tentang latar belakang Zainudin; beliau merupakan mantan editor akhbar Utusan Malaysia milik UMNO, juga mantan menteri penerangan yang sering menuding jari dan melabel kelompok yang tidak sehaluan dengan UMNO sebagai ‘pengkhianat’.

Katanya, Zainudin merupakan satu-satunya Menteri kanan yang tewas dalam pilihan raya umum lalu kepada calon dari Parti Keadilan Rakyat, justeru kita bisa memahami keresahan, dendam dan motif beliau dalam melancar serangan sebegini.

Kenyataan Zainudin sewajarnya tidak perlu dilayan dan ia tidak mewakili massa di Malaysia. Zainudin adalah sosok angkuh (arogan) dan rasis yang merupakan salah satu antara penyebab tercetusnya krisis bilateral membabitkan Malaysia-Indonesia.

Semalam, Zam dalam tulisannya menyatakan BJ Habibie menjadi gunting dalam lipatan terhadap Presiden Indonesia Suharto walaupun Suharto yang membawanya kembali dari Jerman untuk kemudiannya menjadi wakil Presiden.

Demikian juga dilakukan oleh DS Anwar, katanya, terhadap Tun Dr Mahathir Mohamad ketika beliau  menjadi Timbalan Perdana Menteri setelah 'dipungut' daripada ABIM.

(Renungan Rimau : Zam kalah di Parlimen Sungai Petani apabila di saat-saat akhir diminta oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, untuk bertukar tempat daripada Merbok. Ramai pemerhati politik berpendapat jika Zam terus bertanding di Parlimen Merbok, beliau pasti akan menang kerana banyak jasa baktinya di parlimen itu).



No comments: