Wednesday, December 5, 2012

KLCCIM SEMARAK INDUSTRI KREATIF

Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR : Semalam satu pelancaran awal Pasaran Industri Komunikasi dan Industri Kreatif (KLCCIM) yang akan diadakan empat hari mulai 29 Mac depan. Ini usaha berani kerajaan untuk memastikan nasib usahawan kreatif terus dipertingkatkan sehingga ke persada antarabangsa.

KLCCIM diadakan untuk memperkenalkan KL sebagai hab bagi industri komunikasi dan kreatif. Kerajaan menjangka acara empat hari itu mampu untuk menarik pelaburan baru kira-kira RM80 juta hingga RM100 juta. Ini satu angka awal yang baik dan perlu diberi sokongan oleh pemain utama industri.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Utama Dr Rais Yatim, yakin potensi besar bagi negara untuk menjadi hab bagi kedua-dua industri itu.Sebagai contoh jumlah perbelanjaan untuk industri kandungan rancangan di Malaysia tahun lalu mencecah RM48 bilion. Banyak tu.

Begitu juga industri teknologi maklumat (IT) yang membabitkan perbelanjaan RM22 bilion. Bagi jumlah perbelanjaan rakyat dalam segmen telefon tangan tahun lalu ia mencecah RM35 juta.

Dr Rais berkata selain menjadi pasaran ulung bagi industri telekomunikasi dan kreatif di rantau ASEAN, KLCCIM turut berperanan mengintegrasikan perkongsian sumber dan pengalaman bagi membantu usahawan yang terbabit dalam kedua-dua industri itu memperluaskan perniagaan mereka.

Semalam, ketika pelancaran, ramai pemain utama industri kreatif termasuk peneraju syarikat telekomunikasi di negara ini hadir. Turut serta ialah pengarah, penerbit dan mereka yang terbabit dalam industri penerbitan untuk televisyen dan layar perak. Ada juga dalam bidang seni lain seperti kraf dan lukisan.


No comments: