Thursday, December 13, 2012

SEMUANYA KERJA UMNO. APADAAA.

Oleh Ibrahim Yahaya

KUALA LUMPUR : Semacam arahan daripada langit segala yang berlaku di Malaysia terutama yang buruk-buruk adalah kerja UMNO. Arahan ini disampaikan kepada semua pengikut-pengikut setia parti pembangkang untuk memburukkan parti keramat itu dalam bentuk apa sekalipun sama ada di twitter, facebook atau blog. Ia mungkin dipanjangkan kepada penulisan di luar negara.

Tidak pening untuk memikirkan mengapa keadaan itu berlaku. Ini kerana pemikir kuat DAP selalu membisikkan kepada pemimpin PKR mahupun PAS bahawa jika orang Melayu tidak lagi menyukai UMNO maka bermulalah satu usaha untuk menterbalikkan kekuatan pemerintahan Melayu.

Apabila pemerintahan Melayu sudah diterbalikkan dalam apa cara sekalipun termasuk oleh juak-juak yang mendabik diri sebagai Melayu, maka mudahkan segala urusan yang mahu dibuat oleh DAP dilaksanakan apatah lagi kini ghairah menyebarkan maklumat bahawa inilah masanya untuk menumbangkan pemerintahan UMNO atau pemerintahan Melayu.

Bagi juak-juak Melayu yang rakus untuk mendapatkan kuasa maka seperti ditarik hidung mereka untuk pergi ke mana saja yang mahu dibawa oleh DAP. Mereka tidak pedulikan sama ada yang jatuh itu pemerintahan Melayu asalkan mereka dapat berkuasa setidak-tidaknya menjadi Menteri Wanita atau Menteri Kebajikan ataupun Menteri Perpaduan. Yang penting menjadi ahli Kabinet.

Terbaru ialah mengenai kenyataan membabitkan bekas Presiden BJ Habibie yang dikaitkan dengan perbuatan UMNO. Alangkah ceteknya pemikiran mereka yang menulis perkara ini kerana tidak faham bagaimana seorang wartawan veteran bernama Zam yang akan menulis mengikut pandangan sendiri tanpa disuruh oleh mana-mana pihak.

Mungkin penulis yang membuat tuduhan itu tidak mengikuti perjalanan seni penulisan Zam yang suka menyatakan pendiriannya apabila 'terpancul' idea untuk menulis. Malah Zam juga menulis membelasah mereka yang pernah berada dalam kerajaan termasuk yang rapat dengan Perdana Menteri.

Oleh itu, alangkah dangkalnya untuk menyatakan tulisan Zam yang menyatakan benar mengenai sikap mantan Presiden itu sebagai kerja UMNO sedangkan mereka tahu Zam adalah wartawan seumur hidup yang mengikuti perkembangan politik dari semasa ke semasa.

No comments: