Thursday, April 22, 2010

FELDA/ORANG ASLI JADI TUMPUAN

Dua kumpulan yang menjadi sasaran semua pihak ialah masyarakat Felda dan orang Asli. Daripada pemerhatian penulis, ia sebenarnya adalah kawasan putih bagi BN sejak dari dulu lagi berikutan usaha berterusan yang dibuat oleh pengurusan Felda dan Kementerian Luar Bandar dan Wilayah (KLBW). Dalam ertikata lain semuanya terkawal dan tiada masalah besar. Terima kasih kepada PM, TPM, DS Shafie Afdal, TS Yusof Noor, Dtk Ahmad Maslan dan pengurusan tertinggi Felda.

Namun, inilah kawasan yang menjadi tumpuan pihak pembangkang dengan usaha bersungguh-sungguh untuk memastikan kawasan hitam bagi mereka diputihkan bagi memastikan mereka mendapat undi. Tidak hairanlah pelbagai pendekatan dilakukan termasuklah melepaskan maklumat yang entah daripada mana diperolehi untuk memesongkan pemikiran kedua-dua kelompok ini. Malah, mereka sebenarnya sudah melancarkan serangan di kawasan berkenaan sejak kematian calon PKR yang menyebabkan PRK Hulu Selangor ini diadakan.

Bagi BN, sudah pastilah walaupun kawasan ini boleh dianggap putih kerana usaha berterusan itu, mereka tidak boleh berdiam diri kerana dalam keadaan sekarang pelbagai pendekatan untuk mendekati kumpulan ini termasuk 'janji-janji' bulan dan bintang. Pembangkang pasti akan berusaha mencungkil semula janji-janji pihak tertentu yang mungkin tidak dipenuhi seperti pemberian bantuan untuk membuat tiang gol atau longkang yang mungkin terlepas pandang. Bagi kelompok Felda dan masyarkat orang Asli yang hanya memikirkan perkara itu mungkin akan berpusing 360 darjah apatah lagi jika mendapat habuan tertentu yang sudah pasti tidak mahu ditolak.

Kini terpulanglah kepada masyarakat Felda dan orang Asli untuk menilai yang mana satu kaca atau intan ketika mengundi Ahad ini. Mereka perlu melihat semula apa yang sudah dilaksanakan untuk memajukan kampung halaman. Mereka perlu menyedarkan golongan yang sudah mula terikut-ikut untuk menentang kerajaan yang selama ini sudah banyak membantu mereka. Melainkan, mereka merasakan tidak perlu berterima kasih kepada pihak yang sudah banyak membantu terutama dalam bidang pendidikan, kesejahteraan tempat tinggal dan juga pelbagai kemudahan asas. Buah selasih Pasir Mas, terima kasih tq very much. Perrrgggh.

Walaupun peratusan undi mereka kurang daripada 15 peratus tetapi dalam setiap pilihan raya, satu undi pun dikira dalam menentukan kemenangan. BN perlu memastikan kawasan yang mereka anggap putih itu terus berpihak kepada mereka dan jangan biarkan usaha memesong pemikiran masyarakat di kedua-dua kawasan itu dilaksanakan secara agresif. Ejen kenit ada menyatakan bahawa PKR sudah merancang untuk mengadakan satu finale besar-besaran di kedua-dua kawasan itu bagi menunjukkan mereka sudah 'menakluki' kawasan berkenaan. Berjaya atau tidak, tuhan saja yang tahu.

1 comment:

Anonymous said...

Tolong bloglistkan blog hamba..HAMBALAH THE POPE GOMO!!

POPEGOMO.BLOGSPOT.COM