Wednesday, September 8, 2010

RAMAI YANG MISKIN ADALAH MELAYU

MUAR 7 Sept. – Usaha membasmi kemiskinan tanpa mengira batas kaum akan terus menjadi keutamaan kerajaan bagi membolehkan sasaran miskin sifar dapat dicapai pada tahun ini, kata Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Timbalan Perdana Menteri berkata, usaha itu telah dilakukan sejak negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 lagi dan dengan kesungguhan kerajaan, jumlah 60 peratus rakyat miskin di negara ini dapat dikurang kepada sekitar tiga dan empat peratus sahaja.

“Langkah-langkah telah diambil kerajaan kita sekian lama untuk menentukan seberapa mungkin yang boleh, tiada ada keluarga yang dikatakan miskin di kalangan masyarakat. Sebab itu, kita berusaha sedaya upaya memberi bantuan kepada golongan yang dikenal pasti, bukan hanya dengan bantuan kebajikan melalui Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) sahaja. Tetapi lebih penting, untuk membimbing masyarakat miskin dengan latihan untuk meningkatkan pendapatan, bantuan supaya dapat berniaga secara kecil-kecilan serta bantuan perumahan untuk warga miskin,” katanya.

Beliau berucap pada majlis berbuka puasa, penyampaian zakat daripada UDA Holdings Bhd. serta penyampaian sumbangan kepada golongan fakir miskin di Surau Saadi’ah di sini hari ini.

Majlis tersebut turut dihadiri Pengerusi UDA Holdings, Datuk Nur Jazlan Mohamed yang menyerahkan zakat berjumlah RM120,000 kepada Muhyiddin yang mewakili Yayasan Nurul Yaqeen. Nur Jazlan juga menyerahkan sumbangan sebanyak RM20,000 kepada Pengerusi Surau Saadi’ah, Ghafur Md. Yassin untuk diisi pada tabung surau berkenaan.

Menurut Muhyiddin, biarpun pelbagai usaha dijalankan, kerajaan sedar terdapat kelompok miskin tegar di negara ini yang memerlukan lebih tumpuan.

“Malahan ada istilah baru iaitu golongan yang mudah miskin, hari ini dia tidak miskin, esok dia boleh jadi miskin disebabkan dia tidak boleh bekerja ataupun menganggur dan disebabkan itu tidak memperoleh pendapatan cukup untuk menyara keluarga,” katanya.

Kata beliau, hanya dengan pelajaran, generasi muda pada hari ini dapat memastikan masalah kemiskinan dapat diatasi dan diharap golongan berkenaan bukan sahaja dapat membantu keluarga mereka sahaja tetapi juga membantu membina negara. - UTUSAN.

(Renungan Rimau : Kawan DIY, seorang usahawan India yang berjaya sentiasa didatangi oleh kaumnya yang mempersoalkan mengapa kerajaan banyak tolong orang Melayu sedangkan mereka melihat ramai Melayu mempunyai mempunyai rumah besar dan kereta mewah. Datuk R memberitahu mereka bahawa itu yang mereka nampak. Jika mereka mengetahui jumlah yang masih memerlukan, sudah pasti mereka akan cepat faham dan tidak emosional. Katanya, melihat apa yang dilaluinya sejak dulu lagi, siapa yang rajin di negara ini akan berjaya dan menjadi kaya. DEB ada pun, ramai usahawan lain yang berjaya. Bukan Melayu saja.)

3 comments:

Unknown said...

dasar ekonomi baru talah tamat, dgn itu tamat lah .....

Anonymous said...

ramai yg kaki jual negara agama dan bangsa dan kaki liwat, melayu gak.
bila dah kaya, DEB nak di hina nya.

bulat said...

bila umno sendiri menolak ngo yang memperjuangkan bangsa melayu, maka sudah tiada gunalah lagi kami menyokong umno.
tiada undi bagi mu!!