Tuesday, October 19, 2010

ABU BANTU AHLI HADAPI CABARAN

TOKYO, Jepun - Kesatuan Penyiaran Asia Pasifik (ABU) diminta memainkan peranan yang lebih cergas dalam membantu ahli menghadapi pelbagai cabaran terutama perkembangan pesat teknologi bagi mengurangkan jurang antara ahli.

Dalam Forum Ahli yang menyaksikan pembentangan tujuh jawatankuasa, mereka yakin dengan gabungan bersepadu ABU, ahli-ahli negara sedang membangun dapat bergerak ke hadapan menerusi pelbagai program berteknologi tinggi termasuk penggunaan internet dan definisi tinggi.

Mereka mahu konsep pembangunan media dan media untuk pembangunan benar-benar dihayati dan dilaksanakan agar kedua-dua pendekatan berjalan selari dan boleh memanfaatkan lebih dua pertiga penduduk dunia yang tinggal di rantau ini.

Antara cabaran utama yang akan dihadapi oleh ahli-ahli ABU ialah program pendigitalan, hak sukan, komunikasi, kegiatan menyediakan kandungan dan pengiklanan dan bilangan penonton.

Untuk itu, Kumpulan Perancangan dan Strategi (PSG) yang dipengerusikan oleh Korea Selatan diminta memikirkan strategi dan pendekatan terbaik ke arah itu di samping memastikan sebarang kekurangan diatasi terutama menggunakan teknologi tinggi.

Umpamanya, jika ada ahli ABU yang tidak dapat menghadiri seminar atau bengkel yang diadakan di pelbagai tempat di rantau ini, mesti ada kaedah untuk membolehkan mereka yang berminat dengan seminar itu melihat atau mengambil bahagian seperti penggunaan 'webcasting'.

Tujuh jawatankuasa yang membentangkan laporan mereka ialah PSG, Jawatankuasa Program, Jawatankuasa Teknikal, Jawatankuasa Sukan, Kumpulan Berita (NG), Jawatankuasa Hakcipta dan Kumpulan Kerja Pertukaran Kandungan. Selain itu, diadakan pembentangan bagi Seminar ABU dan FES.

Dalam ucapan pembukaan, Presiden ABU yang juga Naib Presiden Eksekutif Nippon Hoso Kyokai (NHK), Yoshinori Imai, mahu ahli-ahli kesatuan menggunakan segala cabaran sebagai peluang di samping menyerapkan segala perubahan demi masa depan industri penyiaran.

Ahli-ahli ABU perlu mewujudkan program bermutu tinggi untuk penduduk Asia Pasifik kerana rantau ini mempunyai budaya dan warisan yang kaya untuk dipertontonkan.

Turut hadir ialah tiga Naib Presiden iaitu Ketua Pengarah Penyiaran, Datuk Ibrahim Yahaya; Naib Pengerusi dan Ketua Pegawai Eksekutif TDM, Macau, Manuel Goncalves dan Dr Hassan Khojasteh Bagherzadeh, Naib Presiden IRIB, Iran.

1 comment:

abdul wahub said...

Assalamualaikum Ya Dato Tigris,

Ana tada faham lah itu sama itu ABU..chakap serupa mau tulon sama dia punya ahli..tapi ente punya jambatan (jabatan!)..ya..ya.. jabatan kena bili dari dia itu frogram sport..itu sukanlah..masyaallah.. banyak mahal lah! Tiap-tiap tahun ente ada bayar sama dia itu membership fi..dudok kantora ente kasi free.. itu belanja sumua bukan ente punya fulus. Adakah ente banyak puji sama dia fasal ente jadi dia punya Vice-Presiden? Ana mau kasi ente ingat.. dia kasi itu jawatan sebab mau jek sama ente saja.. Ini Mat Salleh ente jangan banyak perchaya. Lebih baik ente chari jalan macam mana mau kasi ente punya orang-orang kirja lagi kuat..kasi tukar itu persembahan chara lama dalam ente punya telibisyen lagi baik dari ente jalan sana jalan sini. Ana banyak sedih la itu budak-budak nyanyi ente punya lagu "RTM tetap tunggguul". Tada baik la itu macham.