Saturday, October 16, 2010

IKHLAS DAN BUKAN MENJUAL MIMPI

Bagi sesetengah pihak, pembentangan Bajet 2011 semalam adalah perkara biasa. Rutin. Perkara yang perlu dibuat oleh Menteri Kewangan setiap tahun. Tiada apa yang istimewa. Sama seperti tahun-tahun sebelumnya. Ada juga yang menuduh Bajet Pilihanraya.

Bagi Dato' Sri Najib Tun Abdul Razak, bajet ini benar-benar untuk membantu rakyat terutama mereka yang memerlukan. Ini sejajar dengan 1Malaysia di mana rakyat didahulukan. Jika rakyat tidak diutamakan, mana mungkin segala insentif yang dinyatakan dalam bajet itu lebih menumpukan usaha membantu rakyat dan strategi membangunkan ekonomi dalaman. Jika ekonomi tempatan tidak berkembang, mana mungkin ekonomi akan bergerak dan membantu rakyat keseluruhannya. Oleh itu, projek yang diusahakan oleh kerajaan dan swasta termasuk projek mega di Sungai Buluh, Warisan Merdeka dan lapangan terbang lama, dilihat sebagai pemangkin untuk segala talian ekonomi lain yang sudah pasti akan menggerakkan ekonomi.

Pencapaian ekonomi Malaysia tahun lalu ketika dunia menghadapi masalah ekonomi bukan satu kebetulan. Ia perlu strategi yang betul dan membina. Jika tindakan yang diambil oleh Malaysia tidak betul, maka negara akan terus merundum sepertimana yang dihadapi oleh negara lain di dunia termasuk negara maju.

Malah, ekonomi Amerika Syarikat sendiri belum pulih dan wujudnya keadaan tidak seimbang membabitkan sektor SME yang masih dilihat 'serong' oleh bank-bank di negara terbesar itu. Ketika bertemu dengan wartawan sehari pembentangan Bajet 2011, PM menceritakan bagaimana seorang usahawan yang memiliki rangkaian restoran sukar untuk mendapat pinjaman walaupun mempunyai 'track record' yang baik.

Hakikatnya, empat strategi yang diumumkan dalam Bajet 2011 sudah pasti mengambilkira semua perkara yang perlu diberikan tumpuan menjelang 2020 termasuk penekanan kepada modal insan dan inovasi. Malaysia perlu mempunyai modal insan yang terbaik bagi memastikan negara ini mampu menghadapi segala perubahan termasuk dalam bidang teknologi pada masa akan datang. Usaha mempertingkatkan modal insan itu termasuklah - Mempergiat Usaha Menarik Bakat, Memperluas Akses kepada Pendidikan Berkualiti, Memperkasa Pendidikan Awal, Memantapkan Pendidikan Sekolah Rendah dan Menengah, , Memperkasa Pengajian Tinggi, Mempergiat Program Latihan dan Kemahiran, Program Latihan 1Malaysia, Meningkatkan Produktiviti PekerjaMemperluaskan Penglibatan Wanita Dalam Ekonomi dan Pembangunan Sukan Negara.

Yang penting usaha membentuk modal insan terbaik perlu bermula dari kanak-kanak lagi. Tidak hairan peruntukan yang besar diberikan kepada projek Permata yang bertujuan untuk mewujudkan modal insan yang terbaik pada masa akan datang. Walaupun ada pihak yang 'berbunyi' ketika peruntukan besar itu diumumkan, PM secara berseloroh menekankan ia projek yang baik. Baik untuk negara dan perlu dilaksanakan.

Bagi DS Najib, kerajaan ikhlas dan bekerja keras untuk memastikan ekonomi negara terus kukuh dan berkembang. Bukannya bermain dengan sentimen rakyat. Bukan menjual janji yang bukan-bukan. Baginya, kerajaan sekarang yang sudah terbukti dengan latarbelakang terbaik bergerak ke hadapan bukan seperti 'saudagar mimpi' yang mahu menjual dongengan. Ini amat bahaya kerana apabila rakyat sudah terlena maka negara boleh dibawa ke arah yang tidak menentu. Tidak mustahil berlakunya, 'matlamat menghalalkan cara' dalam mentadbir negara ini jika saudagar mimpi berjaya mendapat kuasa. Fikir-fikirkanlah. Berfikir tidak kena bayar.

1 comment:

jebat said...

sALAM tAKZIM diy,

Bajet 2011,

YANG KAYA BERTAMBAH KAYA,
YANG MISKIN MAKIN MISKIAN,
YANG BERADA MAKINA BERADA,
YANG TAK ADA X PAPAT SESEN.

ITULAH REALITI HIDUP MALAYSIA.
MENANG SORAK KAMPONG TERGADAI,
PUNYA PM 1MALAYSIA,
PUNYA PROJECT BANYAK TERBENGKALAI.

ADA MENTERI SELALU BERIAMARAN.
KERANA AMARAN 'SHIT" BERTABURAN,
AD PULA MENTERI LEBEK,
BERCAKAP MACAM KAMBING MENGEBIK.

AD ASTRO "MACAM MACAM ADA',
CERITA DI TV ITU ITU JUGA,
BAJET DI BENTANG BERJUTA JUTA,
YANG MISKIN MACAM ITU JUGA.