Friday, November 25, 2011

PRU13 : RAMALAN TOK NUJUM (6)

Tun Dr Mahathir Mohamad mengutarakan kenyataan bahawa Melayu Mudah Lupa. Itu hakikatnya dan bagi yang tidak setuju, terpulanglah. Apa maksud MML itu? Dalam ertikata lain, Melayu selalu cepat melupakan apa yang berlaku terhadap dirinya sebelum ini dan tidak mahu belajar daripada peristiwa itu. Adakala mereka ditipu sekalipun, mereka tetap berkawan orang yang pernah menipu mereka. Memang MML.

Ini satu malapetaka jika Melayu terus lupa. Ia akan terus menjadi satu tragedi pada PRU13 jika Melayu masih lupa apa yang berlaku pada PRU12. Melayu mesti ingat bahawa mereka hilang majoriti dua pertiga pada PRU12 yang menyaksikan pelbagai masalah timbul terutama untuk meluluskan sesuatu rang undang-undang yang bertujuan murni untuk membantu rakyat dan negara. Ketiadaan dua pertiga ini satu malapetaka.

Bagi sesetengah pihak terutama pembangkang, jika UMNO/BN tidak mendapat dua pertiga ini, maka kerajaan tidak boleh melakukan sesuatu perkara dengan sewenang-wenangnya. Ini salah kerana logiknya jika kerajaan berniat untuk melakukan apa yang mereka suka tanpa memikirkan kepentingan rakyat, mereka akan ditumbangkan. Ini realiti.

Oleh itu, Melayu pada PRU13 perlu bersatu untuk memastikan UMNO/BN mendapat dua pertiga bagi membolehkan kerajaan yang dipilih memikirkan yang terbaik untuk rakyat terutama golongan yang memerlukan di luar bandar.

Jika pembangkang ramai, mereka akan terus membangkang walaupun progam yang ingin dilaksanakan baik untuk rakyat. Mereka bukan tidak setuju tetapi tetap mahu membangkang untuk menidakkan idea bernas kerajaan. Dah pun pembangkang, membangkang sajalah kerja mereka walaupun niat kerajaan untuk menjaga kepentingan umum atau majoriti. Umpamanya, jika kerajaan mengenakan peraturan berhimpun secara haram yang memudaratkan, pembangkang menentang dan pandai pula menggunakan pendekatan hak asasi untuk menegakkan benang basah mereka. Lalu mereka pun meminta bantuan luar. Sudahlaa.

Melayu tidak boleh lagi berpecah dan membiarkan UMNO/BN terus memerintah tanpa majoriti dua pertiga. Untuk itu, bagi PRU13 kali ini, Melayu perlu memastikan calon BN menang dengan baik agar pembangkang tahu bahawa 'kekalahan' UMNO/BN dahulu bukan kerana rakyat tidak sokong parti itu tetapi faktor lain seperti perpecahan dalaman dan tindakan sabotaj pihak tertentu terutama yang tidak terpilih menjadi calon.

Ada pemerhati politik pula menyatakan ramai Ketua Bahagian di negeri yang diperintah oleh PAS,dap dan pkr lebih suka ia terus diperintah oleh parti berkenaan kerana mereka boleh menguasai duit bantuan dari Kerajaan Persekutuan. Ini satu sikap durjana iaitu lebih mementingkan diri sendiri daripada kepentingan bangsa Melayu.

Ketua Bahagian di negeri yang diperintah oleh Pas, dap dan pkr seharusnya menukar sikap untuk bekerja keras untuk memastikan kawasan mereka menang dan seterusnya mengembalikan negeri-negeri berkenaan kepada BN. Ubahlah sikap dan pendirian.

Fikirkanlah kepentingan bangsa daripada kepentingan sendiri kerana dari segi jangka panjang, Melayulah yang akan menderita dan tersungkur. Lihatlah apa yang berlaku di Kelantan dengan masalah air yang menyebabkan tahap kesihatan penduduk yang kebanyakan Melayu semakin merosot. Hendak mengambil air sembahyang pun perlu mencari sumber air yang bersih. Apalaa Kerajaan Pas Kelantan. Fikirkanlah.

1 comment:

Anonymous said...

Dah fikir dah terlalu panjang sahingga penyakit MML terjadi lagi.

Apa susah sangat. Beli saja le calon pembangkang kalau dia orang menang. Bukan susah sangat, tu.

Atau tak payah adakan pilihanraya. Buat apa? Buang masa dan duit rakyat saje.