Wednesday, November 16, 2011

SELEPAS SHARIZAT, KINI SHAFIE.

KUALA LUMPUR : Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal (gambar), yang juga naib presiden UMNO kini menjadi mangsa terbaharu tohmahan pembangkang yang menuduh kononnya berlaku penyelewengan dalam pemberian kontrak projek pembangunan luar bandar di Sabah.

“Dakwaan itu mengarut dan tidak benar kerana semua projek kementerian dibuat secara tender terbuka dan dibida oleh ribuan syarikat termasuk dari Sabah, Sarawak dan Semenanjung membidanya. Ia melalui pelbagai peringkat tapisan,” katanya pada sidang media di Dewan Merdeka Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC).

Sidang media itu diadakan selepas perhimpunan sempena sambutan ulang tahun ke-50 Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) di PWTC yang dilancarkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Shafie berkata demikian ketika diminta mengulas dakwaan pembangkang yang disiarkan dalam sebuah akhbar kononnya berlaku penyelewengan dalam projek pembangunan luar bandar di Sabah diberikan menerusi kementeriannya.

“Sebagai contoh, sekiranya sesuatu projek yang menelan belanja RM50 juta dan jika syarikat membida dengan harga RM20juta, cuba bayangkan, bolehkah mereka melaksanakan projek itu hanya kerana mereka pembida terendah? Adakah kami terpaksa akur dan memberikan projek itu kepada syarikat itu?

“Beritahu saya apa yang berlaku di Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan? Adakah mereka begitu telus? Kerajaan Persekutuan mengamalkan sistem tender terbuka. Ini menunjukkan kami telus dan sistem ini telah lama diamalkan.

“Sebaik tender dikeluarkan, sebuah jawatankuasa akan dibentuk dan diwakili oleh kementerian kewangan, Jabatan Kerja Raya serta wakil kerajaan negeri dan laporan penilaian akan dilakukan oleh jawatankuasa teknikal.

“Saya rasa mereka (pembangkang) sedar hal ini, tetapi sengaja mempolitikkannya,” katanya lagi.- AGENDADAILY. 15/11/11.

(Renungan Rimau : Semacam dirancang pula serangan terhadap pemimpin UMNO. Mula-mula Ketua Wanita UMNO dan kini sudah beralih kepada Naib Presiden. Pastinya selepas ini giliran Datuk Hishamuddin Tun Hussein atau Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi. Tak habis-habis...Habis modal ke?)

No comments: