Wednesday, November 30, 2011

PRU13 : RAMALAN TOK NUJUM (8)

Selepas tamat Taklimat Presiden UMNO 2011 di PWTC semalam, penulis didatangi oleh beberapa kawan yang bertanya apa intipati ucapan DS Najib Razak. Jawapannya mudah iaitu 1) kasih, sayang dan cinta kepada parti. 2) berkorban apa saja untuk parti. dan...3) berjuang bermati-matian untuk parti pada PRU13 ini.

Yang lain ialah ahli parti jangan sabotaj, cah keting dan sembelih calon BN, mendekati NGO, selain Presiden UMNO mengalu-alukan Yang Berhormat sekarang yang mahu mengundurkan diri kepada golongan muda. DS Najib menyatakan beberapa orang sudah menyatakan hasrat untuk berundur. Tahniah.

Seorang kawan terus menyampuk, "berkorban apa saja tu nampaknya susah sikit". Penulis bertanya mengapa. Jawabnya, beliau pernah berhujjah dengan seorang ketua bahagian yang menyatakan faktor-faktor yang menyaksikan ada pihak bertindak 'luar biasa' jika tidak terpilih menjadi calon pilihan raya.

Mengapa?

Menurut ketua bahagian itu, bayangkan setelah beliau menyemai benih dan tanaman mula subur di bahagiannya atas usaha beliau dan rakan-rakan tiba-tiba apabila PRU datang, orang lain dibawa masuk menjadi calon. Adakah ini adil? Adakah ini tradisi UMNO yang seharusnya memikirkan kepentingan dalam bahagian. Tidak pandangkah jasa kami?

Penulis terus menjawab. "Untuk itu, DS Najib sudah menyatakan komitmennya untuk memberi keutamaan kepada calon-calon di peringkat bahagian. Kecualilah calon di peringkat bahagian itu tidak mampu menjadi winnable candidates untuk BN. Setelah pelbagai laporan diterima daripada petugas lapangan menyatakan tiada calon yang boleh memenangkan parti, maka calon luar akan dibawa masuk. Itupun....calon luar itu dikehendaki tidak bertanding melawan ketua bahagian. PRU13 ini penting dalam menentukan sama ada UMNO terus relevan atau sebaliknya. Pentingkan parti daripada kepentingan diri sendiri. Ok tak?"

"Tak tahulah....itu orang UMNO sendiri kena berubah." katanya.

Sesungguhnya. Sudah tentu. Jika orang UMNO tidak mahu berubah, jangan marah jika parti mengalami nasib yang sama seperti 2008 di mana ada kawasan di Kelantan yang hanya menang dua undi saja membolehkan Pas menubuhkan kerajaan. Dua undi? Ya, dua undi saja yang menentukan sama ada sesuatu kerajaan itu pas atau BN.

Oleh itu, semua pemegang jawatan di peringkat bahagian harus muhasabah diri untuk melihat diri mereka itu sama ada mampu menjadi winnable candidate atau sebaliknya. Janganlah kita saja merasakan kita baik tetapi jangan lupa dengan sikap dan perangai kita yang mungkin tidak digemari oleh masyarakat.

Kita mungkin pernah terbabit dalam skandal seks yang pasti tidak akan dilupa oleh orang lain atau suka membolot projek-projek tertentu tanpa mahu membantu rakan lain. Atau tidak pernah turun padang untuk membantu menjayakan program parti dan kerajaan. Tutup tingkap dan pintu. Kita mungkin kera sumbang.

Sebenarnya orang yang mementingkan diri sendiri ini amat bahaya kepada parti dalam jangka panjang. Golongan seperti ini pasti akan mengamalkan pendekatan 'matlamat menghalalkan cara' demi untuk memastikan segala impian dan cita-cita mereka tercapai. Pernah dengar cerita sebegini? Ah ha.

No comments: