Thursday, November 17, 2011

MASIH ADA ISU SAKA?

Menjelang PRU13 ini,nampaknya tiada isu panas yang mampu menggugat DS Najib Tun Razak melainkan ada 'peluru' terakhir digunakan oleh pembangkang untuk mengelirukan rakyat dan seterus memberi sokongan kepada mereka.

Atau ada pemimpin UMNO/BN yang tersalah langkah atau melakukan perkara yang tidak menguntungkan parti/kerajaan termasuk membabitkan perhubungan intim dengan isteri orang, salahguna kuasa, maksiat, rasuah atau kejadian yang tidak diingini.

Bagi pemerhati politik, tindakan drastik pembangkang untuk mengeluarkan beberapa isu sekarang seperti serangan terhadap DS Sharizat Jalil dengan isu NFC dan DS Shafie Afdal berhubung pemberian kontrak di Sabah bermatlamat mengusik pemimpin yang kuat tetapi perlu digoncangkan demi kepentingan politik.

Walaupun isu seperti itu sudah dijelaskan tetapi ia tetap memberi kesan kepada imej pemimpin yang diserang apatah lagi jika ada lagi kes seumpama itu berbangkit. Namun, tindakan membuat penjelasan adalah terpuji untuk membetulkan keadaan.

Pembangkang pula tidak akan duduk diam. Sudah tentu banyak lagi isu membabitkan pemimpin kuat UMNO/BN akan dipaparkan sama ada dalam blog atau media milik parti untuk 'mempersoalkan' kewibawaan pemimpin-pemimpin ini secara tidak langsung mengoncang perjalanan politik DS Najib.

Namun, ada juga yang berpendapat DS Najib perlu menyelesaikan isu panas itu segera, setiap kali ia berbangkit, untuk memastikan pembangkang tidak mempunyai peluru lagi untuk menyerang pentadbirannya selain memainkan 'rekod lama' seperti isu Teoh, rasuah dan salahlaku beberapa pemimpin BN yang kini dibicarakan.

Kawalan tertentu juga perlu ada terhadap pemimpin UMNO/BN sekarang yang mana tindakan mereka seolah-olah menyertai atau mengambil bahagian menyerang rakan parti atau kerajaan. Ini menimbulkan pelbagai masalah dan kekeliruan kepada rakyat.

Ada juga penulis blog meminta DS Najib tidak mengulangi kesalahan yang dilakukan oleh Tun Abdullah Badawi ketika pemerintahannya seperti kuasa yang lebih diberikan kepada 'budak-budak tingkat 4' dan penguasaan pihak tertentu dalam GLC.

Penulis blog Kepal Nasi Kepal Beras umpamanya mengingatkan kepemimpinan UMNO terutama DS Najib mengenai perkara itu yang disifatkan 'saka Paklah' untuk dibuang bagi memastikan BN terus unggul dalam PRU13.

Masih adakah saka itu?

No comments: