Friday, April 4, 2008

MPK GUA MUSANG (2)

Fakta Terkini:

9.45 pagi - hampir tiga suku daripada khemah yang disediakan sudah dipenuhi.
Antara ahli UMNO yang ditemui ialah dari Beaufort, Sabah. UMNO Beaufort diketuai oleh Datuk Lajim Haji Okim.
10.00 pagi - TR masuk ke Dewan disambut oleh pemerhati dan perwakilan
- Selawat
- Doa oleh Ustadz Bustaman Ibrahim(AJK Bahagian Gua Musang)
- Lagu Negaraku dan UMNO
10.26 pagi - Ucapan Perasmian TR
- UMNO melalui pengalaman buruk pada PRU12
- Sejak ditubuhkan UMNO tidak pernah tercabar begitu buruk
- Sejarah UMNO
- Senjata Melayu ketika itu ialah kecintaan pada negara, bangsa dan agamai
- Mengupas mengenai PRU12
- UMNO parti besar iaitu 191 bahagian tetapi dapat kerusi yang kecil
- Dua perkembangan mengejut - jatuhnya empat buah negeri ke tangan Pakatan Rakyat. Itu petanda BN dan UMNO yang memerintah sejak 1955 tidak lagi dapat sokongan daripada rakyat Malaysia daripada semua kaum. Hanya 48 peratus rakyat sokong BN.
- Rakyat mahu kerajaan yang lebih cekap, bersih, adil, amanah dan prorakyat tanpa mengira kaum. Kerajaan perlu selesaikan masalah rakyat dan menghapuskan rasuah yang semakin menjadi-jadi di kalangan orang atas dan wakil rakyat. Ini termasuk rakaman video Lingam.
- Mengupas isu video Lingam.
- Hakim hanya membaca keputusan yang ditulis peguam. Memalukan Melayu dan agama Islam. Memusnahkan kredibiliti kerajaan BN.
- Setelah sebulan UMNO dan BN mengalami malapetaka tetapi tiada apa yang diambil oleh pucuk pimpinan parti. Tiada usaha bawa perwakilan untuk muhasabah. Bicara secara matang, rasional untuk bincang masalah sendiri. Tujuan untuk memperbaiki diri dan mengelakkan berlakunya kejadian yang lebih buruk. Ada reaksi dan pandangan daripada orang perseorangan dan pemimpin dan Menteri UMNO. Ada kata kita tidak kalah, masih menang. BN akan bangkit semula dan menebus. Ada kata orang Melayu tidak kenang jasa. Ada yang menyalahkan generasi muda Melayu.
- Ada Melayu yang sering menyalahkan orang lain.
- Sebenarnya kelemahan kepemimpinan UMNO itu sendiri. Ini termasuk Menteri UMNO yang tidak mempunyai rekod kepemimpinan yang baik. Masalah UMNO bukan masalah orang tertentu tetapi masalah semua orang. UMNO bukan kelab elit tetapi parti politik kebangsaan Melayu. Bukan jaga periuk nasi orang atasan tetapi memperkuatkan tiang utama alif ba ta. Agama, Bangsa dan Tanahair. Jika tidak jaga ini akan dilaknati Allah SwT. Bagaimana kita tidak mahu orang Melayu melarikan diri meninggalkan kapal yang sering ditinggalkan oleh nakhoda. Perlu bertindak segera untuk mengatasi sekarang.
- Perlu diadakan sidang muhasabah untuk bincang nasib parti dan bangsa Melayu. Rakyat dulu tidak sama dengan rakyat dulu. UMNO perlu terus relevan dengan cita-cita dan harapan mereka yang berbeza dengan ibubapa generasi baru.
- Tiga kelemahan UMNO.
- 1. Musnahnya demokrasi dalam UMNO. Ini berikutan Pindaan perlembagaan parti untuk adakan 30 peratus untuk calon presiden. Akibahnya menjadi beku dan bantut. Wujudnya rasuah politik dan lahirnya banyak pak turut dan tukang ampu yang sentiasa tidak bermoral dan berprinsip menyokong pemimpin walaupun pemimpin itu lemah.
- Untuk selamakan UMNO untuk jadi cekap, relevan - demokrasi perlu dikembalikan kepada UMNO dengan kuota dihapuskan dan parti hendaklah mengawal kerajaan. Ahli UMNO yang menganggotai kerajaan tidak perlu lebih berkuasa daripada parti. Logik cadangan ini PM, TPM dan Menteri tidak akan memegang jawatan itu jika tidak terlebih dahulu dipilih oleh ahli UMNO. Jika PM menjahanamkan bahasa mesti didisiplin oleh parti.
2. Dasar dan visi UMNO perlu merentasi semua kaum. Jangan dilihat untuk kaum tertentu. Visi alif ba ta tetap diperjuangkan tetapi untuk projek rakyat UMNO perlu memprojek untuk semua kaum. UMNO perlu menjadi parti supraetnik. UMNO kini ada tiga imej - pandangan Melayu, bukan Melayu dan imej parti menggalakkan rasuah politik atau parti korup yang tidak segan silu mengaut keuntungan, Kini ada orang India dan Cina kibar bendera PAS kerana fikir parti itu lebih Islam daripada UMNO.
Inilah cabaran oleh UMNO.
3. Moral orang UMNO perlu diadatkan. Jangan sombong dan angkuh. Dalam PRU12 ada calon yang hendak hilang deposit calon lawan. Di Kelantan, ada orang UMNO hendak berperang dengan PAS seperti perang salib atau Presiden Bush. Itu bukan caranya.
UMNO perlu baiki diri agar imej tidak rosak. Biadap kerana terlalu yakin dengan parti dan tidak nampak kelemahan mereka. Jiwa dan roh Melayu digantikan jiwa beruk. Perlu menggantikan orang di atas. Ada orang Oxford tetapi tidak cerdik dan tidak memiliki roh Melayu. Mereka layak jadi pegawai penyelidik di Universiti tetapi tidak layak menjadi pemimpin Melayu.
Pemimpin perlu memahami budaya orang Melayu.
- EGM perlu diadakan sebelum perhimpunan Agung pada Disember ini.
- Kita tidak mahu ahli UMNO yang datang tidak merasakan ada kelemahan sekarang jika kita tidak muhasabah diri. Maka mereka pilih pemimpin yang sama. Maka kita akan menghadapi malapetaka. Habis - jam 11.05 pagi.

No comments: