Thursday, January 7, 2010

SAKSIKAN HIMPUNAN KHAZANAH TEKSTIL

Muzium Tekstil Negara yang menghimpunkan pelbagai khazanah tekstil di Malaysia akan dibuka kepada orang ramai mulai Sabtu ini.

Dengan hanya satu ringgit bayaran masuk bagi dewasa dan percuma untuk pelajar, pengunjung dapat melihat sendiri kehalusan dan nilai estetika koleksi tekstil dan barang kemas lama dari masyarakat pelbagai kaum di Malaysia.

Kewujudan Muzium berkenaan bagi Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan, Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim diharap dapat menarik minat rakyat terhadap sejarah dan warisan negara.

Beliau menjelaskan, tempoh mewujudkan muzium yang menelan belanja 18 juta ringgit ini agak lama iaitu sejak 2006, ia kerana pihak muzium mementingkan ketelitian terutama dalam aspek pengumpulan pelbagai koleksi tekstil.

"Saya rasa ini satu pencapaian yang amat gemilang bagi jabatan muzium,kita juga perlu meninjau tekstil itu dari segi sejarah dalam satu pengertian tekstil yang kita lihat tadi termasuklah artifak barang kemas lama-lama dan juga barang-barang yang bernilai dalam zaman dahulu dapat memberi kita imbasan sejarah yang amat kental dan bererti" kata Dr Rais.

DSU Dr Rais bercakap sidang media selepas membuat lawatan ke Muzium Tekstil Negara yang terletak di Bangunan Sultan Abdul Samad di ibu negara.

Dalam perkembangan lain, beliau melahirkan rasa bangga terhadap pencapaian Jabatan Muzium yang mencatatkan penerimaan 2.9 juta pengunjung bagi 20 buah muzium di bawahnya sepanjang tahun lalu.

Peningkatannya yang menjangkau 600 ribu pengunjung berbanding tahun 2008 melambangkan masyarakat Malaysia kini lebih berminat dengan sejarah.

1 comment:

Idris Talu said...

Assalamualaikum wr wb,

Kalau ke NS, saya suka singgah ke Muzium Adat di Kuala Klawang.
http://idristalu.blogspot.com/2010/01/jelebu-part-8.html

YB Menteri memang cukup berminat tentang sejarah ini.

Wassalam.
Idris Ismail Talu
http://idristalu.blogspot.com/