Wednesday, May 2, 2007

ADA RESTORAN BAGUS TAK?

Restoran atau tempat makan menjadi pilihan saya ialah:
1) Bersih dan ruang makan yang besar
2) Ada penghawa dingin atau kipas/ good decoration
3) Pekerja bersih, cepat dan bersopan
4) Makanannya sedap dan panas
5) Banyak pilihan lauk - masak asam pedas, masak lemak, kari ayam
6) Ada ikan/daging bakar dengan air asam
7) Ada pelbagai ulam - bagus untuk kesihatan
8) Ada pelbagai jenis sup/tomyam/ gear box
9) Ada dessert yang bagus seperti kuih-muih, bubur atau cekodok
10) Menyediakan mi atau bi hun goreng yang sedap
11) Waktu pagi ada lontong atau roti jala
12) Ada ayam goreng (jika bawa anak)
13) Menyediakan western food
14) Harga berpatutan dengan makanan

Restoran pilihan:
1) Restoran Azira (Shah Alam)
2) Puteri (Brickfields)
3) Big Plate (Sungai Buloh)
4) Strawberry Fields (Taipan, Subang Jaya)
5) Delicious (Bangsar Village - mahal sikit. Tolonglah jual murah sikit)
6) Laksa Shack (Bangsar Village)
7) Seri Melaka (PJ dan One Utama)
8) Thai Corner (PJ dan Taipan)
9) Little Penang (Mid Valley dan Curve)
10) Dome (BSC)
11) Ampang Yong Tau Fu (PJ)
12) Chilli's (BSC)
13) Victoria Station (Bangsar, PJ, Taipan)
14) Secret Recipe (kek sedap - tapi mahal sikit)
15) Restoran Muhibbah (TTDI)
16) Hatshuhana Jepun (BSC)
17) Cable Car (Jaya Cold Storage)
18) Melati Putih (Padang Besar, Perlis)
19) Thai Restoran (Sungai Buloh)
20) Ginger Restoran (Central Market)
21) Ada beberapa lagi restoran tomyam di Lembah Klang.
22) Restoran Mamak - bukan pilihan tetapi tempat lepak dan jumpa member
23) Beberapa restoran fast food, teppanyaki.

Food Court and Warong:
1) Tesco (Puchong - cendol pulut durian - kow punya)
2) Warong ikan bakar (belakang istana negara - panas sikit)
3) Warong di Kampung Baru terutama dekat Hotel KL International (warong ini menjadi pilihan kerana menyediakan pelbagai makanan Melayu, tapi keadaannya..... selalu bungkus je)
4) Warong Bukit Lanchong, Putra Heights
5) Warong Rojak (Lucky Garden)

5 comments:

sYaNa said...

wow! senang la syana & hubby nak pi cari makan :o) hidup berdua leceh skit nak masak2 selalu. thank you for the 'jalan2 cari makan' directory :o)

may I add:
1. Rest.Park Village di Uptown Damansara (opposite Bank Rakyat) - semua sedap! Syana cadangkan cuba Bun Daging. The owner is a Chinese Muslim couple. Monday-Saturday 7am-8pm.

2. Rest.Eden di Subang Parade. They have western & chinese cuisine. 11am-4pm they serve dimsum.

3. Al-Rafi Bistro di seksyen 13 Shah Alam. Kedai mamak, cheap & good because they cater for for the students.

:o)

ahm said...

if happens to bandar baru bangi, you should try mee kari kopitiam... kanna curry house section 17 pj pun not bad, kari ikan daun pisang beb...lepas makan sure ngantuk.... kas kas lebih kot.

Anonymous said...

hmm... kueyteow goreng berkerang, you can find it near Selangor Medical Centre. The row of shops facing the main road. sedap juga!

Norizan Sharif said...

susah nak cari restoran yang bersih. gerai tepi jalan dan kedai mamak tak payah cakap ler... memang kotor. nak termuntah kadang2 tu .. saya pun dah berhenti makan di kedai2 macam tu ...

ibrahim yahaya said...

Sdr Norizan,

Masak sendiri lagi sedap. Sudah tentu bersih... kat rumah sendiri.