Thursday, October 6, 2011

BELANJAWAN PUTAR ALAM

KUALA LUMPUR: "Senang bila mahu belanja duit yang kita tidak ada." Itu adalah jawapan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad ketika diminta mengulas pembentangan Belanjawan 2012 oleh pembangkang.

Pakatan pembangkang membentangkan belanjawan tahunannya baru-baru ini, tiga hari lebih awal sebelum kerajaan Pusat mengumumkan Belanjawan 2012.

Ia dikatakan sebagai belanjawan alternatif pakatan terbabit sebelum Belanjawan 2012 dibentangkan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak yang juga Menteri Kewangan pada Jumaat ini di Dewan Rakyat.

"(Duit) yang kita tak kawal (memang) senang mahu belanja," kata Dr Mahathir kepada wartawan selepas menyampaikan ucaptama pada Forum Kewangan Islam Kuala Lumpur Kelapan 2011 di sini baru-baru ini.

"Kita boleh buat apa pun (seperti) janji mahu bagi 20 peratus royalti minyak. Memang boleh janji sebab tak jadi kerajaan. Janjilah asalkan menang (pilihan raya)," katanya.

"Ini biasa malah Obama (Presiden AS Barack Obama) berjanji untuk menutup Guantanamo Bay (Pusat Tahanan) tetapi sampai sekarang tak tutup lagi. Tetapi beliau dipilihlah," kata Dr Mahathir yang pernah menjadi Menteri Kewangan.- Bernama.

(Renungan Rimau : Buat belanjawan memang mudah. Tetapi untuk melaksanakannya tidak semudah membuatnya. Melainkanlah kita suka berjanji tetapi tidak perlu dikotakan. Jika jadi kerajaan kena mengotakan janji. Jika tidak rakyat akan menolaknya. Oleh itu, belanjawan yang DS Najib Razak umumkan esok sudah tentu yang boleh dilaksanakan oleh kerajaan mengikut kemampuan mereka. Ikut duit yang adalah. Jadi rakyat tidak payahlah fikirkan apa yang tersirat dalam belanjawan pembangkang kerana mereka boleh berjanji bukit sedangkan ia tidak perlu dilaksanakan. Putar alam. Dah lama tahu dahhh).

No comments: