Thursday, May 3, 2007

SEDIAKAN KOMPUTER DAN INTERNET



Usaha yang dibuat oleh Telekom Malaysia untuk menyediakan komputer dan internet access di TM Point perlu dicontohi oleh semua pihak. Ini untuk menggalakkan lebih ramai rakyat melayari internet pada setiap masa. Ia juga menjadikan rakyat negara ini cinta IT dan bukannya terus berada di bawah tempurung kelapa.

Di luar pejabat atau rumah, saya akan menggunakan komputer dan internet yang disediakan di TM Point (jika ada berhampiran tempat lepak) untuk mendapatkan maklumat atau membaca blog. Kalau hendak memasukkan bahan ke dalam blog, saya terpaksa menggunakan kafe siber yang mengenakan bayaran RM3 sejam. (Kalau lama dan selalu, lama-lama boleh pokai).

Saya mengesyorkan agar semua tempat terutama restoran makanan segera menyediakan beberapa komputer dan internet access untuk membolehkan pelanggan mereka melayari internet. Seperti TM Point, mereka boleh mengehadkan waktu penggunaan iaitu hanya 15 minit untuk membolehkan semua orang dapat menggunakan perkhidmatan itu.

Umpamanya di Restoran A @ W di Petaling Jaya, saya dapati ada banyak ruang yang boleh ditempatkan komputer dan internet untuk dilayari pelanggan. Hari ini, saya dapati ada pelanggan yang lepak dari pagi hingga tengahari. Saya pun lepak di situ bagi membolehkan saya memerhatikan gelagat orang lain. Penyediaan komputer dan internet ini secara tidak langsung akan menarik lebih ramai pelanggan.

Dalam pada itu, syarikat telekomunikasi boleh memberikan kadar sewa yang berpatutan kepada pihak yang menyediakan komputer dan internet di premis mereka. Kerajaan juga boleh memberikan pengecualian cukai kepada pihak yang menyediakan perkhidmatan berkenaan.

Tolonglah sediakan perkara ini bagi mengelakkan generasi akan datang daripada ketinggalan zaman dan terus berada dalam tempurung kelapa. Biarlah "orang lama" tak tahu menggunakan komputer atau internet tetapi pastikan generasi sekarang mengetahui dan mencintai kecanggihan teknologi maklumat itu.

Telekom Malaysia pun boleh membiayai dan menaja tempat komputer dan internet itu. Bagaimana Datuk Wahid? Boleh tak?

(pix : source - http://news.bbc.co.uk)

5 comments:

ahm said...

good idea datuk! however seemed difficult for the company to implement... biasalah not much of rm sign.
anyway, for a start, the least that they could do is to offer better rates for internet usage.

for example tmnet, the port based streamyx link charges around rm88(unlimited) for individual while maxis with its 3G mobile charges rm120 (unlimited). how many rakyat of low income to middle income earners bracket can afford this. even the rich also felt the pintch.

unless the pemerintah do something, those rural and sub urbaners will be left behind of the ict. or i guess, they probable wanted it to remain that way so that the exposure over the new media (blog etc.) remains controlled.

ibrahim yahaya said...

Sdr Ahm,

Low charges for internet usage will definitely increase more internet users and good exposure in ICT for the rakyat.

Nevertheless, before offering good rates, i am sure the Telcos would need the government to help in subsidising the operations cost.

Well, the government can subsidise the operations cost initially. But must stop as soon as the Telcos make profit from the service offered.

On the issue of charging high rates on internet usage in order to control the exposure on new media (blog etc), i believe (if there are such intentions) it is a backward approach and might slow down our move to expose the rakyat on ICT.

As my friend commented after reading this posting, that i should write "berada di dalam bilik kaca" instead of "di bawah tempurung" when rerferring to the negative attitude of some people. We can forgive people who are under the "tempurung" because they cannot see what happen around them. It is a big "dosa" for people ( in the bilik kaca)who are aware of the ICT transformation programmes but remain unperturbed and never want to make improvements to their lives.

. said...

Sebenarnya apa yang perlu dibuat oleh kerajaan ialah menyediakan free broadband / wireless access. Cuma nak buat dengan tak mahu buat sahaja. This is our investment for the future.

ibrahim yahaya said...

Sdr Norizan,

Setuju. Jika mahu memastikan generasi akan datang cerdik ICT maka lakukanlah yang terbaik terutama menyediakan kemudahan murah dan mudah.

ibrahim yahaya said...

Sdr Norizan,

Lupa nak ucapkan selamat jalan ke Ulaanbataar, ibu negeri Mongolia. Selamat pergi dan balik.

Saya belum sampai lagi di Mongolia. Mungkin satu hari nanti. Bila ya?