Friday, August 19, 2011

APA HIKMAHNYA KES LIWAT INI?

Oleh Ibrahim Yahaya

Penulis tidak pernah risau dengan kelambatan kes liwat DS Anwar Ibrahim, walaupun berjuta rakyat di negara ini terutama mereka yang mahu keadilan terpancar mahu kes ini segera diselesaikan. Ada yang sudah sampai peringkat meluat kerana menunggu kes ini terutama orang yang terbabit atau mereka yang bersimpati. Ada yang meminta Suhakam campurtangan agar kes ini tidak berlarutan.

Mengapa lewat dan sudah memakan masa tiga tahun? Pasti ramai yang tahu dengan pelbagai usaha diambil oleh pasukan peguambela yang diketahui oleh Karpal Singh dalam mencari isu terbaru bagi menangguhkan kes liwat ini dari semasa ke semasa. Tidak hairanlah dari satu hari ke satu hari pelbagai usaha dilakukan oleh Karpal Singh yang pernah meminta Anwar bertaubat kini berubah menjadi pembela nombor satunya. Entah apa yang berlaku, tuhan saja yang tahu. Entah mengapa Karpal Singh berubah hati, tuhan saja yang memahaminya. Mungkin beliau sayang pada Anwar. Kata-kata taubatnya dulu hanyalah kerana tidak tahan dengan sesuatu. Entahlah. Tuhan saja yang maha mengetahuinya.

Sebut mengenai tuhan, inilah yang menyebabkan penulis tidak pernah risau dengan kes ini. Penulis yakin tuhan akan memperlihatkan siapa yang sepatutnya dihukum dalam kes ini walaupun keputusannya mungkin tidak menyebelahi orang tertentu. Ini penting kerana tuhan saja maha mengetahui terutama apa yang berlaku seperti yang didakwa ataupun peristiwa lain yang mungkin menjijikkan kepada sesetengah pihak.

Mungkin ramai yang beranggapan menyerahkan kes ini kepada tuhan adalah alasan yang paling mudah. Mungkin untuk menyedapkan hati yang sudah kecewa. Bagi mereka, amat senang pulak menyerahkan kes liwat ini kepada tuhan. Bukankah ada undang-undang di negara ini yang boleh menentukan? Pasti ramai yang menyatakan apakah undang-undang saja tidak boleh menyelesaikan kes ini sehingga tertangguh tiga tahun? Ada yang kesian kepada Saiful dan keluarga atau sebaliknya.

Namun, tidak siapa yang dapat menafikan bahawa apabila kes ini dibawa ke mahkamah maka segala prosedur antara orang yang menuduh dan tertuduh akan dilaksanakan mengikut peraturan mahkamah. Oleh itu, jika ada permintaan daripada pihak pendakwa atau peguambela, sudah tentulah mahkamah akan meneliti dan membenarkannya. Dalam ertikata lain jika hujah yang diberikan munasabah, sudah pasti mahkamah akan meluluskan. Pastilah kita dapat melihat di satu pihak mahu dipercepatkan, manakala di satu pihak, jika boleh ia digugur atau diperlambatkan. Entahlah.

Oleh itu, penulis kini hanya menyerahkan kes ini kepada Tuhan yang pasti akan memberi petunjuk sempena Ramadan yang mulia ini. Janganlah gusar dan gundah gelana kerana satu hari tuhan akan memaparkan kebenaran terhadap kes ini. Sudah tentulah Saiful Bahari berdoa agar kes ini diselesaikan segera pada jam 8.25 pagi tadi, waktu istimewa doa kita dimakbulkan. Tentulah keluarga Saiful yang kini mendapat simpati daripada ramai pihak kerana kesnya ditangguh terlalu lama berdoa agar kes ini dapat diselesaikan segera. Sama-samalah kita menunggu petunjuk daripada Allah SWT. Amin.

2 comments:

Taufiq Mubarak said...

Ummi Hafilda sudah pun bersumpah dalam bulan puasa ini. Saiful juga sudah dan tetap konsisten.

Datuk Nalla, Ezam, Zulkifli Nordin dan lain-lain dah puas mencabar Anwar.

Dia hanya membisu dan berdiam diri.
Aneh dan pelik.

jebat said...

Salam DIY,

Karpal Singh membuat putar belit dalamhujahnya untuk mendaatkan penanggohan, macam putar belis sarban seorang singh.Tapi dia takpakai sarban. Mengikut kata singh yang duludulu singh yang buang sarban ialah singh yang MURTAD !!