Thursday, June 28, 2007

HANG NADIM MODEN (10)




(Posting Awal - 3.18 petang).
Lihatlah kedua-dua gambar di atas ini. Adakah mereka sedang berbincang mengenai perniagaan menjual kacang putih, otak-otak, sayur-sayuran, apam balik, pisang goreng, ikan bakar, cendol, air batu campur, biskut kering, jemput-jemput, roti canai atau putu mayam?Cuba fikir-fikirkan. Saya akan memberikan jawapannya.


(Posting kedua - 9.15 malam)

Ini jawapannya.

1. Azad, Khairul dan Subhi sedang berbincang dengan Presiden Kleemann Worldwide, Soren Jess (kanan) dan Pengarah Teknikal Kleemann, Claus Anker. Soren dan Claus adalah pemilik dan pengasas Kleemann.

2. Perbincangan mereka di Denmark amat serius dan penting. Ia berlanjutan beberapa hari dan adakalanya dari pagi hingga malam untuk membincangkan mengenai pemasaran, branding, aspek teknikal serta strategic planning untuk Kleemann.

3. Akhirnya perkongsian pintar terlaksana dengan penubuhan syarikat Kleemann Asia Pacific Sdn Bhd (KAP). Satu kebanggaan bagi Malaysia. Keyakinan dan kepercayaan syarikat multinasional terhadap keupayaan anak Malaysia yang mahu menjadikan negara ini sebagai ibupejabat dan hab Kleemann di rantau Asia Pasifik.

4. Perbincangan mereka membabitkan usaha memasarkan barangan KLEEMANN yang dipasang di kereta berstatus premium di rantau Asia Pasifik. Ketika ini,hanya barangan BRABUS yang dibuat oleh Dr Bodo dari Jerman dipasang di kereta berstatus premium. Brabus diedarkan oleh Kumpulan NAZA.

Persoalan kedua. Jika orang luar yakin dengan rakyat Malaysia mengapa ada pemimpin negara ini tidak yakin dengan usahawan tempatan terutamanya Melayu? Cuba fikir-fikirkan. Sorong papan tarik papan, buah keranji di atas perahu, suruh kapan dia kapan, akhirat nanti kalau kena aku tak tahu. Siapa nak jawab?

No comments: