Monday, June 25, 2007

PRU12 : RAMALAN TOK NUJUM (1)

Sebut pilihanraya umum, soalan utama yang ditimbulkan ialah TARIKHNYA. Tidak kira di kedai kopi di Masjid Tanah, Melaka atau starbuck coffee di Bangsar, Kuala Lumpur. Ada yang meramalkan akhir tahun ini (November 2007) dan tidak kurang juga yang menyebut awal tahun depan (Mac/April 2008). Masing-masing mempunyai hujjah dan alasan mereka sendiri. Ramalan dibuat berdasarkan kepentingan diri, individu atau kumpulan atau geng tertentu. Ada yang mengena, ada juga sebaliknya.

Muncullah tok nujum yang akan membuat ramalan mengenai "siapa yang kena" seperti ungkapan popular seniman Ibrahim Pendek dalam filem Ali Baba Bujang Lapok. Maka berputarlah ramalan mereka mengenai siapa yang akan menjadi calon dan siapa pula yang akan digugurkan. Seterusnya, mereka meramalkan menteri besar, ketua menteri, menteri atau timbalan menteri yang akan dipencenkan. Timbul pula nama yang akan diketengahkan sebagai calon pilihan raya. Ada yang mengena, ada juga sebaliknya.

Muncullah "spin doctor" atau "doktor pusing" atau "doktor bedah" atau "doktor cucuk" atau "doktor reka-reka" untuk mengetengahkan calon-calon mereka dalam pelbagai medium dan yang terkini ialah media baru atau new media iaitu blog. Maka muncullah artikel mengenai siapakah yang akan dibawa ke pusat dan dihantar balik ke negeri.

Artikel ini berdasarkan hujjah penulis atau spin doctor yang antaranya memberi alasan seperti "masalah penyakit", "lemah dan lembab", "terlalu kuat dan pintar -hang nadim", "amat perlu di peringkat pusat", "sudah terlalu lama pegang jawatan", "tidak disukai oleh tingkat 4", "bukan pilihan KJ" dan macam-macam lagi yang boleh menyakinkan pembaca untuk terus membuat "spinning" terhadap artikel itu. Ada yang mengena, ada juga sebaliknya.

Selain itu, beberapa isu-isu terkini yang ditonjolkan yang membuat pemimpin tertinggi menukarkan seseorang pemimpin di negeri ialah seperti isu Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI), penggondolan bukit-bukau dan masalah banjir, cakap tidak serupa bikin, cakap berdegar-degar dan tidak tahu control apabila perlu, tidak produktif dan proaktif serta tidak membantu menaikkan imej parti dan kerajaan.

Walaupun, ramai perunding atau penasihat politik yang akan memberitahu "bos" mereka agar tidak mengendahkan artikel atau "cakap-cakap" seperti itu, namun ia tetap menjadi igauan kepada "bos" mereka kerana penulisan itu mencacatkan imej mereka. Mungkin boleh memulakan kudis buta atau kayap.

Namun, nasihat saya sebagai wartawan ialah janganlah terlalu sangat memikirkan mengenai penulisan atau artikel yang disiarkan dan peganglah falsafah intan yang dihayati selama ini.

Jika kita intan atau diamond, kita tetap intan walaupun ada orang yang akan mencampakkan kita ke dalam lumpur atau longkang. Apabila intan itu dibasuh dan dibersihkan ia akan bersinar dan tetap menjadi intan yang bernilai dan dipuja.

Cuma jangan biarkan mereka sorokkan intan itu dalam tempat yang tidak diketahui orang. Ini kerana walaupun mereka intan, nilai mereka tidak diketahui sehingga orang menemuinya. Tak tahulah bila waktunya. Dalam maksud tu. Perrrrggggh.

No comments: