Monday, June 11, 2007

TAK MAIN GOLF KE?

Semalam, seorang kawan mengajak saya bermain golf. Saya sudah lama tinggal, apatah kini menghadapi sakit belakang. Seterusnya beliau berkata, "kalau tak main golf, mana nak dapat projek atau kontrak? Mengapa begitu? "Yelah, kalau main golf dengan orang yang bagi projek, ada canlah". Takpelah. "Kita orang lantik seorang yang hanya main golf dengan pegawai kerajaan atau orang tertentu. Itu saja kerjanya. Kita bagi kereta dan driver kepadanya." Baguslah tu.

Sebenarnya, sejak dari dulu lagi, permainan golf ini amat diminati oleh golongan yang ingin meningkatkan status mereka. Bermain golf katakan. Bagi yang baru mengenalinya sudah tentu akan tergila-gila untuk mempelajarinya dari semasa ke semasa. Tidak hairanlah jika ada peluang, maka berkejarlah ke padang golf. Tidak kira masa. Apatah lagi jika ada orang yang sanggup belanja.

Ada juga syarikat yang menganjurkan kejohanan golf untuk "mempertingkatkan" perniagaan mereka. Ketika itu, peluang untuk bertemu dengan "bakal-bakal" rakan kongsi atau orang yang boleh memberikan projek atau kontrak akan terjalin rapat. Selepas kejohanan itu, disusuli pula dengan kejohanan kecil lain semata-mata untuk "merapatkan hubungan".

Untuk menganjurkan sesuatu kejohanan bukanlah murah. Tetapi ada syarikat yang sanggup berbuat demikian semata-mata untuk menunjukkan "kekuatan kewangan" mereka. Pernah satu ketika, seorang pegawai tinggi mengarahkan anak buahnya menganjurkan kejohanan golf yang membabitkan perbelanjaan yang tinggi. Untuk memberi cenderahati membabitkan beg golf, jam mewah dan cigar kepada peserta menjangkau lebih RM1,000. Tidak hairanlah ada peserta yang tidak hadir menghantar "wakil" mereka semata-mata untuk "mengutip" cenderahati yang disediakan. Ini termasuk menghantar driver mereka.

No comments: