Saturday, June 23, 2007

LORONG SMART TAG YANG PANJANG


(Lorong Smart Tag yang kosong inilah menjadi idaman semua. Gambar oleh IY)

Saya menggunakan smarttag sejak 1990an lagi. Terima kasih kepada PLUS kerana menghadiahkannya. Ia amat berguna terutama di Plaza-plaza tol yang sibuk dengan kenderaan di waktu pagi dan petang.

Namun, sejak kebelakangan ini, lorong smarttag adakalanya lebih panjang daripada lorong tunai atau touch n go. Ini menyebabkan saya kadangkala terfikir mengapa menggunakan smarttag kalau saya terpaksa menunggu di barisan yang panjang. Saya akan masuk ke lorong touch n go jika tidak ramai orang. Tetapi lorong itu juga panjang.

Saya dapati salah satu punca lorong smarttag panjang ialah smarttag pengguna tidak berfungsi. Terpaksalah kakitangan PLUS keluar daripada tempat kerja mereka untuk membantu pengguna smarttag itu. Punca utama ialah bateri smarttag mereka lemah.

Tindakan PLUS menawarkan harga murah untuk smarttag baru-baru ini adalah satu usaha murni dan terpuji. Namun, PLUS jangan lupa untuk memastikan lorong smarttag tidaklah panjang lagi dengan bertambahnya pengguna smarttag pada masa akan datang.

Saya berbangga kerana PLUS kini diterajui oleh wanita, Puan Noorizah Haji Abdul Hamid yang pernah saya temui dalam satu majlis berbuka puasa dianjurkan oleh UEM sedikit masa dulu.

Menjadi harapan saya Pengarah Urusan PLUS yang baru akan melihat perkara ini. Mungkin boleh mendidik pemilik smarttag yang tidak "smart".

No comments: