Tuesday, June 26, 2007

PENYAKIT LAMA BERULANG KEMBALI


(Hidayat dan Hanim ketika melawat IY di UMMC tahun lalu)

Ketika mengalami sakit belakang tahun lalu, punca utama yang doktor beritahu ialah kemungkinan serangan kuman yang disebabkan oleh TB atau batuk kering. Saya terkejut dan pelik bagaimana kuman batuk kering boleh menyerang tulang belakang. Namun, itulah hakikatnya ada kemungkinan akibat kuman batuk kering. Akhirnya, setelah diperiksa dengan teliti, doktor menyakinkan saya bahawa kuman itu berpunca daripada masalah yang membabitkan buah pinggang. Atau lebih tepat kencing kotor disebabkan penyakit batu karang.

Bagi saya, penyakit batuk kering ini sudah lama tidak menyerang MALAYSIA. Mungkin ia sudah diatasi sebelum merdeka lagi. Namun, kini ia kembali semula berikutan kemasukan ramai pekerja dari Indonesia, Myanmar, Vietnam, India dan Bangladesh. Tahun lalu, saya diberitahu seorang wartawan menghidapi penyakit batuk kering yang menyebabkan rakan sepejabatnya terpaksa melalui peperiksaan terperinci mengenai batuk kering dan mereka diberikan ubat khas.

Semalam ketika bersembang dengan rakan, seorang doktor gigi, beliau menyebut bahawa penyakit AIDS sudah jatuh nombor tiga daripada senarai kuman yang ditakuti. Betul ke?Pertama ialah Hepatitis B, diikuti batuk kering dan AIDS. Ini kerana kuman daripada dua penyakit pertama lebih "gagah" atau lebih "super" berbanding AIDS yang akan mati serta-merta di luar badan manusia. Jika pakai sarung tangan tidak mencukupi kerana ia boleh merebak menerusi penafasan dan cara lain.

Penyakit pertama dan kedua itu sebenarnya timbul semula kerana masalah yang dibawa oleh pekerja dari luar negara. Oleh itu, Malaysia yang dulu bebas daripada penyakit-penyakit "kuno" ini terpaksa menghadapi serangan baru ini berikutan tindakan pekerja luar menipu tahap kesihatan mereka sebelum diluluskan untuk bekerja di negara ini.

Menjadi harapan, masalah ini tidak serius seperti yang diperkatakan sehingga kita terpaksa menghadapi ancaman penyakit seperti ini yang banyak berlaku di Bangladesh atau India. Di kedua-dua negara itu, oleh kerana jumlah penduduk mereka ramai, apabila berlaku wabak penyakit kuno ini sudah pasti tidak menimbulkan kepanikan atau kebimbangan. Secara perbandingan, jika sepuluh mati daripada sepuluh juta, ia sudah tentu tidak menakutkan. Tetapi, jika ia berlaku di Malaysia sudah tentu Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO) atau dunia luar akan mula memerhati kita dan media antarabangsa akan segera membuat "bising" dan serangan mengenai tahap kesihatan di sini. Ia tentu memberi kesan negatif kepada imej negara dari segi wujudnya penyakit berjangkit.

Sudah pasti ia tidak baik untuk rakyat Malaysia dan boleh menjejaskan pelbagai bidang di negara ini seperti perniagaan, perindustrian, pendidikan dan pelancongan.

No comments: