Wednesday, July 6, 2011

LAPAN DALIL KUKUH (1)

Oleh Ibrahim Yahaya

Sejak 1998 selepas dipecat daripada jawatan TPM dan Timbalan Presiden UMNO, Datuk Seri Anwar Ibrahim, telah melalui pelbagai tuduhan termasuk liwat dan rasuah. Apabila beliau keluar penjara lebih awal daripada tarikh hukumannya, pemerhati politik berpendapat pemimpin yang dibawa masuk UMNO oleh Tun Dr Mahathir Mohamad akan terus berusaha untuk memastikan cita-citanya untuk menjadi Perdana Menteri akan tercapai.

Bermulanya dengan kemenangannya di Parlimen Permatang Pauh yang dikosongkan oleh isterinya, DS Wan Azizah Ismail, DSAI dipilih sebagai Ketua Pembangkang, satu jawatan yang siang-siang diperuntukkan oleh DAP untuknya. Namun, beliau kekal sebagai Ketua UMUM PKR dan membiarkan DS Wan Azizah terus memegang jawatan Presiden PKR.

Walaupun pelbagai kemelut dihadapi oleh DSAI termasuk taufan yang membadai partinya dengan ramai pemimpin utama yang keluar, beliau terus mendapat dokongan daripada pemimpin pembangkang terutamanya dari DAP dan DS Nik Aziz Nik Mat. Malah kemenangan PKR dalam beberapa pilihan raya kecil selepas 2008 memperlihatkan bahawa parti itu terus mendapat tempat di hati rakyat walaupun mereka sering melontarkan pelbagai tuduhan kepada SPR termasuk berat sebelah dan tidak bersih.

Di peringkat peribadi, DSAI menerima tamparan hebat dengan tuduhan liwat Saiful yang mengheretnya ke mahkamah selain yang terbaru iaitu video seks yang dikatakan membabitkan beliau dengan seorang wanita China yang dibongkarkan oleh Datuk T iaitu Datuk Eskay, TS Rahim Thambycik dan Datuk Shuib Lazim.

Dalam beberapa sidang media dan ceramahnya, DSAI menafikan beliau adalah pelaku dalam video seks itu dan menganggapnya ia tindakan UMNO untuk menjatuhkannya sedangkan ia dibongkarkan oleh rakan karibnya. Dalam ceramah beliau, perkataan seperti 'haram jadah' digunakan DSAI untuk menyatakan rasa sakit hati terhadap mereka yang mengemukakan video seks itu iaitu Datuk Eskay, kawan beliau sejak 1996. DSAI disokong oleh seluruh keluarganya terutama DS Wan Azizah dan beberapa pemimpin pembangkang DAP yang turut menghantar pengerusinya, Karpal Singh yang pernah satu ketika meminta DSAI bertaubat untuk membelanya dalam kes Saiful.

Sejak kes video itu dibongkarkan, pemerhati politik melihat ia seolah-olah tidak memberi kesan kepada kedudukan politiknya terutama di kalangan pengikut yang taksub kerana selain dalam ceramah menafikannya, kumpulan gerak sarafnya segera membuat pelbagai penafian serta-merta terutama bahagian penerangan diketuai oleh Nik Nazmi. Yang terbaru ialah MP Sungai Petani, Datuk Johari Abdul yang menyangkal intipati video itu. Seperti hos Majalah 3, Datuk Johari mengacarakan satu program untuk menafikan pelaku dan video seks itu DSAI dengan pelbagai alasan seperti isu rambut dan bentuk fizikal pelaku termasuk perut pelaku yang 'buncit' sedikit.

Bagaimanapun, pemerhati politik berpendapat kini Datuk Johari terperangkap pula dengan persediaan pihak yang membongkarkan video seks itu dengan memaparkan satu rakaman beliau menonton video seks itu bersama Datuk Eskay dan Datuk Shuib. Dalam rakaman itu Datuk Johari dipaparkan mengeluarkan kenyataan agak pelik dengan sifatnya sebagai seorang pemimpin pembangkang terutama mengenai DSAI. Apapun terpulanglah kepada orang ramai terutama mereka yang diatas pagar untuk menilai sikap Datuk Johari yang sebenarnya. Datuk Jo juga bersaudara dengan Datuk Shuib.

Terbaru,satu video dimuatnaikkan dalam YouTube mengenai lapan dalil kukuh yang menunjukkan DSAI 'kantoi' dalam isu video seks berkenaan. Ia menjawab segala persoalan yang timbul termasuklah apa yang diutarakan oleh kumpulan penerangan dan gerak saraf DSAI. Lapan perkara itu ialah 1. Twitter,(waktu kejadian video seks itu) 2. Tokoh (yang menafikannya), 3. Ketulenan Video, 4. Pembuka cerita kenalan rapat Anwar, 5. Di mana jam Omega, 6. Keberanian bersumpah, 7. Ujian Poligraf dan 8. Jika tidak bersalah mengapa berang? Beberapa blog telah memuatnaikkan video ini dalam mereka mereka. Video itu diakhiri dengan kenyataan Tun Dr Mahathir Mohamad bahawa rakyat negara ini seharusnya pandai menilai siapakah DSAI sebenarnya kerana menurut beliau, 'orang seperti ini, kita hendak duduk dekat pun takut'.

bersambung...

1 comment:

MAWAR BERDURI said...

tuan memang seram ni Anu-war ohhh...