Wednesday, July 13, 2011

PENYANGAK PERLU DITENTANG

Oleh Ibrahim Yahaya

Jika kita mempunyai alat untuk mendapatkan maklumat daripada setiap rakyat Malaysia mengenai tindakan penyangak dan pengacau yang mahu memburuk-burukkan nama Malaysia, pasti mereka menjawab 'tangkap mereka'. Apakan tidaknya kerana tindakan penyangak itu sebenarnya menuju ke arah usaha menghancurkan negara. Memusnahkan apa yang ada.

Sebutlah atas alasan apa sekalipun, tindakan memburuk-burukkan kerajaan dan negara bukanlah satu langkah positif tetapi memudaratkan. Hairannya, mereka yang melakukannya adalah golongan berpendidikan tinggi dan waras. Tetapi masih mahu melakukanya demi untuk mencapai cita-cita peribadi yang sempit dan memualkan.

Mereka ini, yang kebanyakan 'binatang politik' mahu segera mahu menjadi peneraju negara ini dan sanggup menghalalkan cara demi untuk mencapai matlamat. Maka bermula lolongan yang mengatakan apa yang dibuat oleh kerajaan tidak adil. Sedangkan mereka percaya dan yakin untuk sama-sama bersaing pada pilihan raya kecil dan PRU.

Setelah menang, bersorak riang dan ketika persidangan di DUN dan Parlimen, mereka berlagak sebagai jaguh dengan terus menyalak dan melolong seolah-olah pakar dalam semua bidang. Semuanya tidak betul. Bagi mereka orang lain semua salah dan berani membuat sesuatu yang memualkan menyebabkan ramai melihatnya perlu 'ditangkap dan disumbat ke dalam penjara'. Apakan tidaknya, golongan ini mengganggu pemikiran majoriti senyap.

Oleh itu, sudah sampai masanya golongan majoriti yang selama ini senyap segera bangkit untuk menyuarakan pandangan mereka. Ini penting untuk menunjukkan kepada penyangak dan pengacau politik supaya berhenti melakukan perkara yang boleh memburuk-burukkan keadaan. Mewujudkan suasana yang mampu menyebabkan negara menjadi arang dan abu. Mampu mewujudkan pergaduhan kaum dan rasa prasangka antara satu sama lain.

Golongan majoriti senyap ini perlu tampil untuk menyuarakan sokongan kepada kerajaan dan melenyapkan 'suara' mereka yang melalalk dan melolong untuk meminta bantuan orang luar. Mereka perlu mencari pendekatan untuk menunjukkan rasa benci kepada golongan penyangak dan pengacau yang ada antaranya mampu merebut 'pelakon terbaik'.

No comments: