Monday, January 7, 2008

HALANG RAKYAT ASING LARIKAN MINYAK

Jika rakyat asing banyak berbelanja di Malaysia ia akan mendatangkan pendapatan kepada rakyat dan negara ini. Itu sebabnya Kementerian Pelancongan sentiasa menggalakkan mereka datang ke negara ini untuk melancong dan berbelanja. Lagi banyak mereka belanja, banyaklah pendapatan negara.

Namun, jika rakyat asing terutama dari Thailand dan Singapura datang ke negara ini semata-mata untuk membeli minyak masak dalam bilangan yang banyak, ia perlu dihalang dan dibanteras. Tindakan mereka itu akan mengurangkan jumlah minyak masak di negara ini dan mendatangkan kesulitan kepada rakyat Malaysia terutama peniaga kecil.

Semalam di Kompleks Imigresen Rantau Panjang, Kelantan, anggota Pasukan Gerakan Am menahan lelaki rakyat Thailand yang cuba membawa keluar 112 peket minyak masak. Dua keuntungan yang diperolehi oleh rakyat asing dengan membeli minyak masak di sini kerana ia murah dan boleh mendapat untung dengan menjualnya semula. Begitu juga dengan kegiatan menyeludup diesel yang banyak berlaku pada masa lalu.

Dalam perkembangan yang sama, Bernama melaporkan bekalan minyak masak di negara jiran tidak kehabisan dan boleh diperolehi dengan mudah. Bekalan minyak masak dari Malaysia boleh diperolehi seperti biasa walaupun harganya lebih tinggi sedikit berbanding dengan biasa.

Seorang suri rumah di Sungai Golok bernama Kak Jah dilaporkan berkata minyak masak dari Malaysia menjadi pilihannya sejak dahulu kerana yakin mengenai kebersihannya. Beliau berkata bekalan di tempatnya sentiasa mencukupi sekalipun ada menyatakan minyak masak dari Malaysia sukar di bawa masuk ke negara ini. Apa halnya ni?

No comments: