Friday, January 11, 2008

JIKA MATI, BIARLAH ORANG MENGETAHUINYA

Ketika bekerja di Taman Desa, Kuala Lumpur beberapa tahun lalu, saya mengunjungi rumah wartawan akhbar tempatan yang dijumpai mati beberapa hari kerana beliau tinggal berseorangan. Jirannya mengetahui beliau sudah meninggal dunia kerana bau yang mengganggu hidung mereka. Nasib baik ada jiran yang perihatin.

Di Sydney, Australia, mayat seorang pesara yang berusia 64 tahun, hanya dijumpai di kediamannya selepas setahun meninggal dunia. Menurut laporan agensi berita, mayat Jorge Chamb, ditemui Selasa lalu, apabila sekumpulan polis dan bomba memecah masuk sebuah flat kediaman satu bilik milik kerajaan di pinggir bandar Yagoona, itupun setelah timbul keraguan mengenai kebajikan dirinya. Mayatnya telahpun reput teruk dan rekod bank miliknya menunjukkan beliau telah meninggal dunia setahun sebelum ini. Apa halnya ni?

Dalam kehidupan sekarang, adakalanya ketika kita masih hidup pun orang tidak peduli. Orang tidak menjenguk atau melawat kita. Orang tidak menelefon atau bertanya khabar. Harap-haraplah apabila kita mati nanti ada orang yang mengetahuinya dan menziarah. Yang penting ada orang membaca Al-Fatihah untuk kita.

Jauhilah kejadian seperti di Sydney, Australia. Amat menyedihkan.

No comments: