Friday, May 22, 2009

APAI TINGGALKAN KITA



Sarawak most senior national press photographer Rapaee Kawi passed away at around 11am today while undergoing medical check up at a Polyclinic.

Apai Star, his press world name, left behind a wife and 4 children behind, two boys and two girls.

He is the first Malaysia press photographer using DSLR camera, a Canon that cost roughly RM120,000 while covering Malaysia first Everest expedition.

Being a Christian Melanau with Malay name, Apai has many comical tale to share of being arrested for eating in public during “Holy Ramadhan”.

He is famous for his quote, with or without surname as long you do not trade my “bin” with “anak”.

He is the protem chairman of Sarawak Chapter of Sportwriters Association Malaysia.

His remains is still at the mortuary at press time (13.30 hours) and will be brought to his residence in Batu Kawah.

Toman Mamora, chairman of Sarawak Press Foundation expressed his sadness over Apai demise.

“His passing is a great loss to Sarawak press community,” Toman told Sarawak Update.

4 comments:

anuarhashim said...

Semuga Apai akan di ingati olih kawan seperjuangan dengannya .Nama Apai tak akan mudah lenyap dari Kenyalang . Dia juga seorang Askar yang pernah berjuang untuk negaranya . Semuga Apai akan dikenang olih anak-anaknya dan meneruskan perjuangan yang baik untuk semua . Harap keluarganya bersabar atas pemergian Apai .. Salam Takziah .

Ahmad A Talib said...

Tiger,

Saya kenal dan pernah bekerja dengan Apai. Baik orangnya. Takziah saya kepada familinya.

pahit manis

Hazrey said...

Salam,

Saya pernah mengenali Apai ketika di JB. He talks a lot. Tetapi dia memiliki hati yang baik. Dia sanggup menolong sesiapa sahaja biarpun mulut dia tak habis habis merungut, tetapi dia tetap tolong.

Apai baik.

Ramai kawan yang sudah pergi. Allahyarham Nadzim pun dah pergi menemui Ilahi, dan saya tak sempat menemui dia. Dan harapan dan doa saya, moga kedua dua keluarga rakan media ini tabah menghadapi hari hari yang mendatang.

Anonymous said...

Datuk,
Apai memang lelaki yang baik, sering menolong tak kira masa dan rajin bekerja..
Saya tak kan menemui kawan sebaik Apai yang sentiasa menghormati rakannya walaupun berlainan agama. Masih teringat kemesraan Apai sekeluarga ketika saya sekeluarga melawatnya di Kuching sebelum ini. Dia sanggup mengambil cuti hanya semata-mata untuk membawa saya sekeluarga melawat tempat menarik di sekitar Kuching dan membelikan banyak cenderamata untuk dibawa pulang ke Semenanjung.

Menitis air mata saya mengenang sahabat yg seorang ini sudah tiada...Takziah kepada keluarganya..

Sophie